​De ce A8 nu poate primi bani europeni și cum au blocat gândacii autostrada Pitești-Sibiu

Via: rfi.ro

Europarlamentarul Cristian Ghinea, din grupul Renew Europe, vicepreședinte al Comisiei pentru Dezvoltare Regională și fost ministru al fondurilor europene în guvernul tehnocrat explică de ce s-a ajuns aici, inclusiv motivele pentru care finanțarea autostrăzii Pitești-Sibiu este realmente blocată din cauza neprotejării unei specii de gândaci.

Aici este o adevărată tragedie. Dacă vă uitați, chiar înainte de Green Deal, regulamentele fondurilor europene care au fost negociate anii trecuți spun că 60% din bugetul fondurilor europene pe care le va primi România în bugetul viitor, 2021 – 2027, merg 30% spre politici verzi și 30% spre inovare. Noi am găsit deja începută această negociere. Este un conflic acum între Parlament și Consiliu pe aceste procente, dar ce v-am spus e varianta optimistă pentru România pentru că se negociază între 60% și 70%. Să spunem că în cel mai bun caz rămâne 60% pentru România. Rămânem cu niște restanțe. Rămânem cu infrastructura nefăcută. Rămânem cu uriașele probleme sociale care nu au fost rezolvate din POSDRU și POCU pentru că am spart banii aiurea. Nu mai zic de sănătate. Oricum am lua marja de buget pe care guvernul din 2021 – 2022 o poate aloca pentru infrastructură, pentru autostrăzi, va fi mult mai mică. Estimarea mea, din păcate, este că de abia vom avea bani să terminăm Sibiu – Pitește pe fonduri europene.

Reporter: Cei care militează pentru autostrada A8 se vor revolta!

C.G: Marja de fonduri europene pentru autostrăzi va fi undeva între două miliarde, două miliarde și jumătate pentru că trebuie să dăm pe politici verzi și pe inovație. Dacă vă uitați, cel mai matur proiect este Sibiu – Pitești. Deocamdată, autostrada Moldova, pe care eu o susțin și de care Moldova are nevoie, este o linie pe o hartă. Nu există proiect. Am lansat noi contractul pentru studiul de fezabilitate în 2016. L-au oprit. Un studiu de fezabilitate pentru o autostradă montană durează doi, trei ani. Dacă nu îl oprea guvernul Grindeanu în 2017 acum aveam studiul de fezabilitate gata și putea lansa licitația pentru construcție. O spun cu mare durere. Nu e ca și cum mă bucur. Ne luptăm aici să fie 60% și nu 70%.

Rep: E un fapt.

C.G: E un fapt pentru că, până la urmă, e un fel de contratimp. România a avut foarte mulți bani pentru autostrăzi în două bugete europene, 2007 – 2013, 2013 – 2020. Nu am reușit decât să facem niște capete prin Transilvania pe fonduri europene. Acum europeni zic că am rezolvat infrastructura și să mergem spre schimbare climatică și inovare. Doar că România nu a rezolvat infrastructura. Asta este uriașa stupiditate a situației în care ne trezim după 14 ani de apartenență la Uniunea Europeană, în care am risipit obiectivele strategice.

Rep: Poate România să negocieze o excepție de la aceste procente din moment ce Polonia a putut să spună că e o țară dependentă 80% de cărbune și nu poate să își asume în perioada dată toate aceste obiective? Îi este realmente imposibil. A fost justificarea ei.

Citește articolul pe rfi.ro