Adevăratul Brexit abia acum începe; se negociază acordul comercial

Via: rfi.ro

Chiar dacă informația este publicată pe baza unor surse guvernamentale, ea este perfect veridică. Mai mult, se afirmă că măsura va fi luată tocmai pentru a oferi forță Marii Britanii în negocierile comerciale cu Uniunea Europeană care vor avea loc chiar de astăzi.

De fapt, adevăratul Brexit începe abia acum o dată cu negocierile pentru încheierea acordului comercial dintre Marea Britanie și Uniune.

Primul termen pe care și l-au propus cele două părți pentru finalizarea acordului este sfârșitul acestui an. Este, însă, greu de crezut că se va putea respecta, pentru că temele de negociere sunt complicate și numeroase.

Dar, termenul până la care se poate ajunge la o înțelegere poate fi prelungit cu încă doi ani. În orice caz, negocierea acordului comercial se anunță dificilă și toată lumea așteaptă să vadă cum va decurge anul de tranziție și cum vor progresa negocierile.

Mesajul că vor fi întărite controalele la frontieră îi îngrijorează pe reprezentanții industriei auto. Analizele profesioniștilor arată că exact această tendință a controlului vamal va aduce dificultăți majore pentru industria auto, de o parte și de alta a Canalului Mânecii.

Industria auto este foarte integrată între Europa și Marea Britanie. De aceea, toată lumea își dorește ca în viitor să nu existe bariere tarifare sau netarifare între cei doi actori economici. Dar, nu se știe dacă acest lucru se va întâmpla.

În același timp, reprezentanții constructorilor europeni se tem că britanicii vor impune noi standarde pentru autovehiculele care vin din Europa astfel încât să descurajeze importul de mașini.

Totodată, în Marea Britanie sunt fabricate aproximativ 580.000 de mașini anual. Uniunea Europeană reprezintă 55% din exporturile Marii Britanii, iar 90% din cele 2,4 milioane de mașini înmatriculate în Marea Britanie sunt importate.

Fără a socoti și industria de componente auto, organizațiile de profil au calculat că, zilnic, frontiera dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană este traversată de 1.100 de camioane. De aceea, fluiditatea schimburilor comerciale este esențială.

De asemenea, investițiile în Marea Britanie a marilor grupuri din industria auto au scăzut destul de puternic, de la 2,5 miliarde lire sterline, în anul 2015, la 589 milioane lire sterline, în anul 2018. Unele companii au anunțat și o restructurare a activității, în sensul că Honda va închide o fabrică din Marea Britanie în anul 2021, Nissan a decis că nu va mai produce un model în fabrica din Sunderland, iar grupul Peugeot Citroen a hotărât că în cazul unui Brexit dur fabrica din Marea Britanie se află sub amenințare.

De aceea, se poate spune că premisele de la care se pleacă pentru începerea negocierilor comerciale nu sunt cele mai favorabile. Dacă mai adăugăm și faptul că este o negociere care include numeroase domenii și capitole, se poate înțelege cât de complicat va fi procesul care începe astăzi.

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST – Societate de Administrare a Investițiilor.

Citește articolul pe rfi.ro