BOR: ​Tinerii progresiști mai întâi să cunoască Biserica și apoi să judece

Via: rfi.ro

I.M.: Sigur că a fost o situație foarte dificilă pentru noi, din toate punctele de vedere. Economic și social și din punctul de vedere al comunităților de credință, care s-au văzut cumva puse în imposibilitatea de a-și exercita un drept fundamental la libertate religioasă. Dar toate comunitățile de credință, fără excepție, au înțeles măsurile cu totul excepționale care trebuie luate astfel încât efectele pandemiei să fie minimizate. A existat o mobilizare a oamenilor pentru a veni în ajutorul celor vulnerabilizați. Biserica Ortodoxă Română a contribuit în această perioadă până la nivel capilar, la nivelul fiecărei comunități de credință, până la cel mai izolat sat din România cu ajutoare consistente. Ajutoarele Bisericii în acest moment se ridică undeva la 17,5 milioane de lei.

Rep.: A părut că există și o coliziune între o generație mai tânără, progresistă, mai puțin aplecată spre Biserică și BOR. Cum vă explicați această coliziune?

I.M.: Ca orice instituție carismatică din istoria umanității, duce cu sine și contestarea, nu? Orice lider carismatic este constitutiv, să spunem, din punct de vedere sociologic și contestat. Sigur că spiritele au fost cu atât mai încinse în această perioadă care ne-a supus limitele tuturor.

Rep.: Spuneți că Biserica Ortodoxă Română este o entitate carismatică?

I.M.: Ca orice comunitate de credință, evident.

Rep.: A atras atenția cazul artistei care a pictat medici în ipostaze iconografice, să spunem. A fost o discrepanță majoră între modul cum a recepționat acest proiect BOR și cum a făcut-o Biserica Catolică. De ce a reacționat așa Biserica Ortodoxă?

I.M.: Spre deosebire de comunitatea romano-catolică, face parte din etosul BOR icoana, ca atare. Aici ar mai trebui introdus cineva în discuție: haideți să ne uităm și la reacția credincioșilor. Este vorba în primul rând de sensibilități religioase care au fost lezate de acest demers. Nu știu exact care a fost intenționalitatea artistei, dar cu siguranță nu și-a atins scopul, reușind să polarizeze prin această campanie credincioșii, care nu văd motivul pentru care trebuie să operaționalizăm aspecte intime și simbolice ale credinței pentru campanii media.

Rep.: Patriarhul României ar trebui poate să comunice mai des? Să fie mai vizibil în această perioadă?

I.M.: Preafericitul Părintre Patriarh Daniel a fost foarte prezent în fiecare comunitate, prin lucrarea Bisericii care se face. Modalitatea prin care alege să facă misiunea sa pastorală este una pe care o alege și este una foarte prezentă, să știți. Pentru credinciosul practicant a fost prezent în viața fiecăruia care a avut nevoie. Repet, BOR fiind instituția neguvernamentală cea mai implicată în aceste momente. (…)

Rep.: Care este starea de sănătate a ÎPS Pimen?

I.M.: Este fragilizată îndeosebi de vârsta dumnealui. Se fac toate eforturile astfel încât să fie bine, să poată fi salvat.

Rep.: În cel mai sumbru caz, ce impact ar putea avea o eventuală trecere a sa în neființă, asupra credincioșilor, într-o perioadă socială de spaimă provocată de acest virus?

I.M.: Într-un asemenea caz va fi o pierdere. Este un ierarh iubit al Bisericii noastre, un om foarte implicat în viața comunităților de credință din Arhiepiscopia pe care o păstorește și este un lucru dureros.

Citește articolul pe rfi.ro