Casa Rusu caută noi soluții de creștere cu un investitor suedez

Via: Newmoney.ro

Este industria locală de mobilier atrac­tivă pentru investitorii străini? Un posibil răspuns este și prima tranzacție majoră dintre un fond de investiții suedez și o companie 100% românească.

Investesc în producție, se concentrează pe export și pun la punct extinderi în retail. Acestea sunt principalele direcții pe care merg jucătorii din piața românească de mobilier. Dar ce se întâmplă când în ecuație intră un investitor străin?

„În dezvoltarea multor companii apar situații în care astfel de schimbări, fie la nivelul acționariatului, fie la nivel strategic, mar­chează evoluția spre o nouă etapă“, subli­niază, încă de la începutul discuției cu NewMoney, Cristian Rusu, CEO-ul grupului Rus-Savitar-Casa Rusu, din Timișoara, cu activități în producția și retailul de mobilă.

    Dialogul este purtat în contextul în care fondul de investiții privat cu acționariat suedez Greenbridge a preluat (recent) 75% din acțiunile acestui grup, fondat în anul 1994 de familia Rusu. Privind din acest unghi, cât de atrăgătoare este piața locală de mobilier și către ce se îndreaptă un ju­cător precum Casa Rusu în urma unei asemenea mișcări strategice?

    Casa Rusu, 7,6 milioane de euro profit

    „Fondurile de in­vestiții sunt atente întotdeauna la indicatorii economico-financiari ai unei companii. Este analizată rata rentabilității, totul trebuie să corespundă cu ceea ce ei își doresc. Această industrie este considerată una atractivă și o să mai auzim în viitor de astfel de tranzacții, mai ales că mulți antreprenori locali nu au cui să lase compania, nu au moștenitori sau moștenitorii au altă preocupare“, detaliază Aurica Sereny, președintele Asociației Producătorilor de Mobilă din România (APMR).

    Anul trecut, la nivelul grupului fondat de familia Rusu, marja de profit a fost de 15%. De altfel, cumulat, cele două companii din grup – producătorul de mobilier Rus-Savitar și retailerul Casa Rusu – au avut în 2018 un profit net de aproximativ 7,6 milioane de euro (35,5 milioane de lei), în creștere cu circa 50% față de anul anterior, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finan­țelor. De asemenea, în aceeași peri­oadă, grupul a atins afaceri de 52,5 mili­oane de euro (243,9 milioane de lei), cu 9% peste nivelul din 2017.

    „Estimez o creștere de 14-18% a cifrei de afaceri pentru anul acesta“, spune astăzi Cristian Rusu. Această estimare vine pe fon­dul unei scăderi a consumului intern, despre care Aurica Sereny prevede că va fi cu 10-15% mai mic în 2019. Dar și pe fondul unei „competiții acerbe“.

    „În această perioadă, industria românească face eforturi deosebite pentru a rezista concurenței, iar sectorul de mobilier se con­fruntă cu probleme deosebite cauzate de creșterile exagerate de prețuri ale materiilor prime, de lipsa și costul forței de muncă“, punc­tează aceasta despre o in­dustrie evaluată la aproape un miliard de euro, pe segmentul de consum intern.

    Concurența la nivel local s-a intensificat, în mod special, după intrarea în România a retailerului suedez IKEA(care nu are nicio legătură cu fondul de investiții din acționariatul grupului Rus-Savitar-Casa Rusu), în anul 2007. Vânzările companiei în piața românească au crescut continuu, în anul financiar 2019 depășind 160 de mili­oane de euro (fără TVA).

Citește articolul pe Newmoney.ro