Cât de mari sunt reducerile pentru cei care își cumpără vacanțele cu un an înainte

Via: Newmoney.ro

Jucătorii din turism au învățat de-a lungul timpului că a vinde mai ieftin nu în­seamnă neapărat pierderi. Astfel că mulți și-au făcut un obicei din a promova cât mai intens perioadele de early booking.

Noiembrie 2019. Sute de companii din industria ospitalității participă la ediția de toamnă a Târgului de Turism. În prima zi de târg, Marian Sandu (26 de ani), de profesie economist, caută o ofertă bună pentru vacanța din 2020. „La serviciu ne-am pro­­gramat deja concediile pentru anul vii­tor și caut o ofertă de zece zile pentru începutul lui iulie în Antalya“, spune Marian Sandu, adăugând că are la dispoziție circa 1.200 de euro pentru această vacanță.

A mers pe la câteva agenții de turism, a remarcat că ofertele sunt tentante, dar a rămas cu impresia că „e loc și de mai bine“. După o oră și jumătate de vizite pe la standuri, a avut cinci oferte la prețuri cuprinse între 450 și 600 de euro de persoană pentru hoteluri de cinci stele, în regim ultra all-inclusive în Antalya. Dar nu ar fi spus nu nici unei vacanțe în Egipt. Mai mult, i s-a fă­cut o ofertă foarte bună și pentru Tunisia, în regim all-inclusive. Așa că a rămas să decidă până la finalul târgului ce vari­antă va alege.

Nevoia de lichiditate

Marian Sandu este doar unul dintre miile de români care aleg sau au ales deja să-și cumpere un bilet de vacanță cu multe luni înainte de a pleca în concediu. Și e genul de comportament care nu avea cum să treacă neobservat de marii touroperatori. „Cei care vizitau ediția de toamnă a Târgului de Turism căutau în­deosebi pachete turistice pentru sărbă­to­rile de iarnă, la ediția de anul acesta cei mai mulți au achiziționat vacanțe pentru vara viitoare“, se arată, de exemplu, într-un comunicat de presă al unuia dintre cei mai mari touroperatori locali, Christian Tour.

    O analiză făcută de agenția de turism Litoralulromanesc.ro arată că, raportat la 2018, numărul românilor care au cumpărat vacanțe în 2019 pentru sezonul 2020, atât în stațiunile din România, cât și în cele din afara țării, a crescut cu aproximativ 40%. E adevărat, în condițiile în care reducerile sunt, în unele cazuri, și de peste 50%.

    Un alt studiu de piață, de data asta al portalului momondo.ro, arată că un turist poate obține circa 49% reducere la prețul unei camere dacă face rezervarea, în medie, cu 118 zile înainte de a pleca în vacanță.

    Dacă oferta de early booking începea în mod normal în intervalul februarie-martie al anului în care era cumpărată vacanța, aceste campanii de reduceri s-au mutat treptat la finalul anului precedent, cu pro­moții greu de refuzat. Iar agențiile de tu­rism agreează la rândul lor acest gen de rezervare, pentru că este o modalitate de a atrage lichiditate în perioada în care sezonul vacanțelor s-a încheiat.

    „În general, agențiile au nevoie de lichi­di­tăți pentru plata avansurilor către hoteluri și companiile aeriene“, explică Alin Bur­cea, proprietarul agenției de turism Paralela 45. Și tot el adaugă că aceste campanii de early booking le asigură hotelieri­lor atât finanțare în perioadele din afara se­zonului, cât și un grad de ocupare pentru sezonul care urmează.

    „Chiar dacă găsim reduceri early booking și în februarie, acestea sunt considera­bil mai mici decât cele din noiembrie, astfel că, dacă acum avem o reducere de 60%, cele din februarie sunt de cel mult 30-40%“, spune și Maria Terragni Goicea, director de marketing la Cocktail Holidays.

    Turcul plătește

    În momentul de față, reducerile cele mai mari sunt oferite de hotelierii turci, în special de cei din Antalya, spun reprezentanții agențiilor locale de turism. Pe fondul ofertelor bune, agen­ția de turism Paralela 45 a început campania de early booking din 2019 încă din septembrie, imediat după încheierea sezonului de vară.

    „Reducerile au fost de până la 50% și în special pentru pachetele de va­canță în Antalya“, adaugă Alin Burcea, care precizează că hotelierii turci apelează la acest tip de strategie pentru a atrage cât mai mulți turiști din România.

    Potrivit datelor transmise de Direcția Provincială a Culturii și Turismului din Antalya, această regiune a primit în 2019 peste 15 milioane de turiști, dintre care circa 250.000 au venit din România. Iar pro­moțiile pe care le susțin în continuare hotelierii turci arată că își doresc ca numă­rul turiștilor români să crească. Lucru cât se poate de posibil, spun proprietarii ro­mâni de agenții de turism, care au con­statat că, în cazul Antalyei, locurile în hote­lurile de cinci stele sunt cele care se vând cel mai repede.

    De altfel, mai spun tour­ope­ratorii, locurile cele mai bune pentru Antalya sau alte destinații cu condiții de lux sunt primele care se vând în perioada de early booking, astfel că turiștii care se bazează pe celelalte campanii de reduceri marcate de sistemele last minute trebuie să se mulțu­mească de regulă doar cu ceea ce mai rămâne.

    Din datele pe care le au până acum proprietarii agențiilor de turism, rezervările în sistem early booking plasează pe primul loc Antalya, urmată de destinații din Grecia, Egipt, Spania și Tunisia. Dar se con­stată și o creștere a cererii pentru des­ti­nații mai exotice. „Dubaiul a devenit provincie românească“, glumește Alin Burcea, explicând că, în perioada verii, aproape 100.000 de turiști români au fost acolo în vacanță.

    Cât despre Marian Sandu, pe 16 noiembrie 2019, în penultima zi a Târgului de Tu­rism, a rezervat o vacanță de șapte zile în Tunisia, care costă puțin peste 1.000 de euro pentru două persoane. Iar cât timp ofer­tele sunt atractive, bani de vacanțe se gă­sesc în piață. După cum se găsesc și des­tui cumpărători dispuși să le plătească în avans.

    Jurnal de vacanță

    Veniturile totale din turism au ajuns la aproximativ un miliard de euro în 2019, fiind impulsionate și de acordarea voucherelor de vacanță către bugetari. Pe plan extern, cele mai bune oferte de vacanță au fost prezentate în perioa­dele de early booking.