Cum a schimbat pandemia de COVID-19 businessul restaurantelor

Via: Newmoney.ro

La aproape o jumătate de an de la ridicarea completă a restricțiilor sanitare, pro­prietarii de restaurante caută rețeta ideală pentru a reveni cel puțin la venitu­rile din 2019. În timp ce unii s-au întors la afacerile inițiale, alții și-au regândit modelul de business.

În 2020, anul în care au fost înregistrate cele mai dure restricții sanitare, industria hotelurilor și restaurantelor a înregistrat a doua cea mai mare scădere a cifrei de afa­ceri (35%), după industria evenimentelor (38%), arată un studiu din iunie 2021 reali­zat de Termene.ro, platformă care oferă date în timp real despre companiile din România. Dacă o parte dintre hoteluri au început să funcționeze treptat, restaurantele au stat mai mult închise, singura variantă de a rămâne pe linia de plutire fiind comenzile online, însă și acest canal a avut limitările lui, pe fondul comisioanelor mari practicate de companiile de livrări. În aceste condiții, mulți proprietari de restaurante au încercat să se descurce pe cont propriu, inventând modele de business care să-i țină în viață.

­

    Și unul dintre cei mai mari jucători din piața locală a restaurantelor, grupul City Grill, și-a adaptat businessul la condițiile impuse de restricțiile sanitare. După închiderea activității din HoReCa, City Grill a pus accentul pe livrările la domiciliu. „În martie 2020 aveam nici zece mașini pentru livrări. Acum avem o flotă de 50-60 de autoturisme dedicate acestei activități“, spune Marian Alecu, acționar semnificativ la City Grill.

    Dacă înainte de pandemie zona de deli­very nu însemna nici măcar 1% din businessul grupului, aceasta se apropie acum de 10%. Mai mult, în pandemie, meniurile au fost adaptate la cerințele clienților care comandau pentru acasă, accentul fiind pus pe mâncarea gătită. Pe de altă parte, în perioada în care activitatea la interior a fost oprită pe fondul restricțiilor sanitare, în întreaga rețea City Grill au fost făcute re­novări, fiind create condiții pentru distanțare socială.

    Cea mai mare problemă care a apărut după ridicarea restricțiilor a fost lipsa de personal, mulți salariați din industria restaurantelor migrând spre alte domenii, cum ar fi curieratul sau retailul. Majorita­tea antreprenorilor din domeniul HoReCa spun că intenția lor este de a se întoarce spre modelul inițial al afacerii, însă nu vor renunța total nici la noile modificări aduse în perioada restricțiilor sanitare.

    Cine, cum, cât

    Un studiu Deloitte realizat în perioada restricțiilor sanitare arată că obiceiurile de consum ale clienților restaurantelor s-au schimbat total.

      FOTO: Freepik