Cum arată bătălia pentru clienți după liberalizarea pieței de energie electrică pentru populație

Via: Newmoney.ro

Începutul anului a venit cu liberalizarea pieței de energie electrică pentru popu­lație. Momentul este de maximă impor­tanță pentru actorii din piață. Cei mici pot deveni mari, iar cei care sunt acum mari le pot lua locul celor mici în ceea ce se anun­ță deja o competiție acerbă pentru clienți. Și să-i păstreze pe ai lor, și să ia alții.

În România sunt 8,7 milioane de clienți casnici de energie electrică. Ei primesc, în cea mai mare parte, energie electrică de la patru mari grupuri de firme, Electrica, Enel, E.On și CEZ, care se ocupă de distribuția și furnizarea de electricitate din România.

Firmele de furnizare nu fost nevoite să se „bată“ pe acești clienți. Când s-au stabilit cele opt zone de rețea ale țării și, mai apoi, după privatizarea a cinci dintre cele opt rețele de distribuție – înainte era doar Electrica –, aceste mari firme au luat și clienții casnici aferenți zonelor lor de dis­tribuție.

Electrica are trei (Muntenia Nord, Tran­silvania Nord, Transilvania Sud), Enel a cum­părat de la stat tot trei (Muntenia Sud, Banat și Dobrogea), E.On – una (Moldova) și CEZ – una (Oltenia). Un statu-quo ce era cumva convenabil, dar lucrurile s-au schimbat de la începutul anului, odată cu liberali­zarea pieței de energie electrică pentru cas­nici. Întâi să expli­c­ăm pe scurt ce s-a în­tâmplat și apoi vom vedea și cele câteva ten­dințe care au început să apară.

    Nu doar Enel face asta, evident. „CEZ Vânzare a reușit până acum să aibă un raport pozitiv, deoarece avem mai mulți clienți care ne-au ales ofertele, provenind de la alți furnizori de energie, decât clienți care erau în portofoliul nostru și au plecat la concurență. CEZ Vânzare va continua să adauge la portofoliul său oferte flexibile, cu sau fără abonament lunar, adaptate consumului de energie, cu o procedură de contractare ușoară, simplă și rapidă, precum și contractare online, având condiții de contractare transparente și menținând un dialog transparent. Considerăm că prețul nu ar trebui să fie singurul factor al unei decizii și nici singurul beneficiu la care ar trebui să se aștepte un client în raport cu furnizorul său“, spune și Ondrej Safar, country mana­gerul grupului ceh CEZ în România.

    Iar cu ce a spus Safar, ajungem la a doua consecință a liberalizării, și anume la lărgi­rea paletei de oferte, pentru că, în unele cazuri, nu doar prețul este rele­vant.

    De asemenea, toți au și oferte care presupun, pe lângă prețul pe kilowattul/oră, și un abonament zilnic, așa că aceia care au un consum mai mare de energie electrică ar putea fi avantajați la factura lunară – totul depinde de propriul calcul.

    Apoi, Electrica și CEZ au oferte dife­ren­țiate pe zone orare zi-noapte și weekend, care pot fi interesante pentru cei care fie folosesc electricitatea pentru încălzire, fie au locuri de consum de genul caselor de va­canță unde merg și, implicit, consumă energia mai ales în weekend. Tinmar are o ofertă care asigură automat plata unor des­păgubiri pentru daune provocate de fluc­tua­țiile de tensiune. Enel și Electrica au oferte de energie cu servicii de lăcătușerie sau intervenții la rețeaua electrică sau sani­tară din casă incluse. CEZ are o ofertă cu protecție împotriva îmbolnăvirii (inclusiv cu COVID-19) și a pierderii locului de muncă, situații în care furnizorul acoperă factura pentru șase luni. Iar acestea nu sunt decât câteva exemple.

    Pașii liberalizării

    Piața de energie electrică pentru populație înseamnă în România 8,7 milioane de clienți casnici.

      FOTO: Freepik