Cum influențează inflația și scumpirile energiei prețul și timpul de așteptare pentru achiziția de mașini noi

Via: Newmoney.ro

În curtea unui mare dealer din vestul Bu­cu­reștiului, cândva neîncăpătoare pentru toate mașinile noi care așteptau să fie li­vrate noilor proprietari, încep să se vadă, tot mai mult, locuri goale. Vânzările de ma­șini noi au crescut față de anul trecut, când activitatea a fost încă influențată de pandemie, dar procesul de producție al ce­lor mai mulți dintre constructori a fost complet dat peste cap de problemele de aprovizionare cu anumite componente. Și cum comenzile noi s-au adăugat celor mai vechi, onorate târziu din cauza pandemiei, stocurile s-au tot subțiat, până au dis­părut.

„Noi nu mai avem deloc“, spune Georgiana B., dealer al unui constructor european important, cu showroom pe șoseaua de centură a Capitalei. „Mai sunt doar câ­teva mașini, folosite la drive-test ori ră­mase pentru că unii clienți n-au fost mulțu­miți de culoare, când ar fi trebuit să le preia“, explică ea. Cine se grăbește, pre­ci­zează Georgiana, mai prinde ceva bun, la preț neactualizat, pe final de an: „Poate lua una din cele două mașini de culoare neagră pe care reprezentanța le-a comandat deja pentru luna decembrie. Trebuie să înțele­geți însă că termenul de livrare nu mai poate fi garantat“, explică experta în vân­zări, care e sigură că la anul va fi mult mai greu să cumperi o mașină nouă.

„Totul s-a scumpit“, argumentează Geor­giana. „Am luat un kilogram de zahăr în august cu trei lei, iar acum (la jumătatea lunii noiembrie, n.r.) s-a făcut aproape șase lei. Vă așteptați ca prețul mașinilor să rămână la fel?!“

    ­

    „Este imposibil, atunci când cresc pre­țu­rile la materii prime, oțel, cauciuc, plastic, energie, costurile logistice, să nu se transfere o parte din costurile respective și către prețul final al automobilelor. Prețurile au fost actualizate, nu că ar dori cineva să le crească neapărat“, spune Adrian Sandu. El precizează că nivelul de creștere a prețu­rilor depinde mult de la o marcă la alta. „Fie­care constru­c­tor, fiecare vânzător de vehicule și-a reglat prețurile în funcție de poziția pe care și-a dorit-o pe piață, costurile de pro­ducție și în funcție, desigur, de modelele pe care le-a comercializat“, spune Adrian Sandu.

    Prețul mașinilor e afectat de inflație, care nu doar în România e ridicată, ci și în Zona Euro a ajuns la peste 10%. „E greu de spus cum vor evolua prețurile în următorul an, dar cu siguranță trendul crescător va fi destul de pronunțat. Dacă în anii precedenți BMW avea o scumpire anuală de 1% – cel mult 2%, de data aceasta creșterea va fi sem­nificativ mai mare decât cea cu care eram obișnuiți“, avertizează Șeremet. „Nici noi nu înțelegem până la capăt ce se în­tâmplă cu furnizorii noștri, cât de mare este presiunea asupra lor“, spune el.

    BMW analizează dacă există pericolul unor perturbări de producție de componente din cauza unei eventuale crize energetice accentuate sau a unei eventuale crize de gaz. „Știți că se discută la nivel european ca în situații excepționale să fie limitat consumul de gaz pentru producția industrială, astfel încât să fie suficient gaz pentru încălzirea de locuințe. Într-o astfel de situație, apare un risc de domino. Dacă nu există anvelope, degeaba avem noi mașina gata fabricată, nu poate pleca din uzină“, explică Șeremet situația.

    Pentru anul vii­tor, industria are mai cu­rând dorințe decât așteptări. „Ne-am dori să asistăm la o așe­zare a pieței, la un nivel de 140.000-150.000 de vehicule noi, apoi să nu mai avem pro­bleme legate de aprovizio­na­rea cu componente electronice. Și să ve­dem o reglare a prețurilor la energie“, spune Adrian Sandu. Acesta adaugă că toți constructorii speră într-o stabilizare a pieței energiei. „Într-o piață stabilă poți să-ți faci bugete, astfel încât să știi la ce să te aștepți pentru anul următor și să îți poți seta planu­rile de in­vestiții. În cazul unei piețe fluctuante, trebuie să faci periodic actualizări ale bugetelor“, explică el.

    Mărcile germane nu sunt singurele care iau în calcul astfel de măsuri; constructorii francezi se gândesc să facă același lucru, pentru a se feri de pierderi periculoase pentru afacerea lor. Achiziționarea unei mașini noi nu a semănat nicicând mai mult cu o loterie.

    FOTO: Getty