Cum își revin businessurile din turism după doi ani de restricții sanitare

Via: Newmoney.ro

La jumătatea lui iulie, știrile din Europa pă­reau să sugereze mai degrabă că nu e tocmai momentul cel mai potrivit să pleci într-o călătorie. Pista de aterizare de pe ae­roportul londonez Luton, de exemplu, a fost închisă, pentru o perioadă scurtă, din cauza unor denivelări apărute pe fondul căldurii excesive. Tot în Marea Britanie, mai multe trenuri înregistrau întârzieri sau erau anulate din cauza temperaturilor ridicate, care deformau șinele de cale ferată. Asta, în timp ce regiuni turistice din Fran­ța, Spania, Portugalia, Italia și Grecia se confruntau cu numeroase incendii, izbucnite pe același fond al vremii toride.

În plus, companiile aeriene s-au confruntat cu probleme serioase de funcționare din cauza lipsei de personal. Cu toate astea, cea mai mare parte a oamenilor a vrut să călătorească, spun acum și operatorii lo­cali de turism, care au înregistrat mai multe cereri de vacanțe față de anul trecut. „Am trecut de fazele acute ale pandemiei, cu multe incertitudini, iar la începutul sezonului 2022 s-au ridicat și toate restricțiile majore de călătorie, ceea ce a dus la o ce­rere ridicată de vacanțe“, spune Alin Burcea, proprietar al agenției de turism Paralela 45.

    Tur-operatorii români spun că în acest sezon au vândut foarte bine și Turcia, principala destinație fiind Antalya. Pentru a face față cererilor, Paralela 45 a apelat anul acesta la zboruri charter de pe aeroporturile București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Târgu Mureș, Baia Mare, Sibiu, Oradea și Bacău. La fel ca în cazul Greciei sau al Bulgariei, accesul turiștilor în Turcia se face fără prezentarea documentelor care să ateste vaccinarea sau trecerea prin boală.

    Potrivit Bloomberg, autoritățile turce din turism estimează că vacanțele vor aduce anul acesta încasări de 35 de miliarde de dolari, la un total de 42 de milioane de sosiri. Asta, în condițiile în care, în 2021, cele 30 de milioane de sosiri au generat venituri de 24,5 miliarde de dolari, mai notează Bloomberg.

    Revenind la turiștii români, chiar dacă in­flația a dus la o creștere între 5 și 20% a pre­țului vacanțelor, în funcție de desti­na­ție, aceștia sunt interesați inclusiv de des­tinații de lux. Din octombrie până în martie 2023, de exemplu, vor reveni cererile pentru Dubai. „Din octombrie 2022 sunt disponibile oferte noi pentru Dubai, începând cu 751 de euro/persoană/șapte nopți, care, cumpărate de acum, au reducere de 5-7%“, mai spune Alin Burcea.

    Cu toate astea, constată European Tra­vel Commission, există în continuare țări pentru care cererea de vacanțe este mică. În Letonia, de exemplu, cererea este cu 63% mai mică față de 2019, în vreme ce în țări precum Slovacia și Cehia scăderea față de aceeași perioadă depășește 50%.

    Alin Burcea spune că și turiștii sunt mult mai atenți și apelează din ce în ce mai mult la asigurări. „În ultimii doi ani, nu­mă­rul asigurărilor vândute a crescut foarte mult, și cele de travel, și cele storno (asi­gurare care îți permite să recuperezi banii plătiți pentru călătorie, dacă nu mai poți merge, în urma unui eveniment neplăcut cu care te confrunți, n.r.)“, completează Burcea. Operatorii din turism care vând în special destinații externe cred că, în ciuda problemelor, financiare ori politico-militare, oamenii vor continua să călătorească. Nu de alta, însă există vacanță și după pan­demie.

    Încă pe minus

    European Travel Commission estimează că mai multe țări vor încheia 2022 cu pierderi de sub 25% față de nivelul de venituri în­registrat în 2019.