Cum se încalcă un principiu de bază al economiei sau când gratuitatea blochează racordarea la rețelele de utilități

Via: rfi.ro

Concret, anul trecut, a apărut un ordin al Autorității Naționale de Reglementare din domeniul Energiei (ANRE) prin care se stipula că utilizatorii casnici și non-casnici se pot racorda gratuit la rețeaua de distribuție de energie electrică și gaze naturale. Cuvântul cheie în acest caz este gratuit.

O precizare este importantă: lucrările de racordare sunt gratuite pentru consumatori, dar ele sunt plătite de distribuitorii de energie electrică sau de gaze naturale și apoi aceste costuri urmează să fie recuperate, prin facturi, de la toți consumatorii care plătesc energia electrică sau gazele naturale.

Mai există o variantă permisă de legislație și anume utilizatorul să plătească lucrarea de racordare și apoi să recupereze banii, în cel mult cinci ani, de la compania de distribuție. Care la rândul ei, va recupera banii, prin facturi, de la restul consumatorilor.

Marea problemă aici este gratuitatea. La mai puțin de un an de la adoptarea regulamentului autorității de profil s-a întâmplat ceea ce era previzibil și anume lucrările de racordare la rețelele de gaze și energie s-au blocat. Au spus-o, în urmă cu o lună, reprezentanții companiilor distribuitoare, a constatat-o ieri și ministrul energiei.

Dar, la ce altceva ne-am fi putut aștepta în situația în care unor consumatori, persoane fizice sau juridice, li se oferă posibilitatea de a obține un produs în mod gratuit. Este limpede, o spune clar orice manual de economie: pentru un produs sau serviciu gratuit, cererea va exploda.

Chiar așa au stat lucrurile în ceea ce privește racordarea la rețeaua de gaze sau energie, cererile au fost atât de multe încât companiile de utilități nu le mai pot face față.

O întrebare este: de unde au apărut atât de multe cereri de racordare? Nu avem un răspuns clar, dar pot fi o serie de presupuneri. De exemplu, în România se poate începe o construcție și fără o autorizație prealabilă.

Avizul se obține pe parcursul derulării lucrării, dacă se mai obține. La fel se poate întâmpla și cu folosirea utilităților publice. De aceea, este posibil ca valul de cereri să vină de la familii sau companii care au construit sau s-au legat la rețelele de utilități fără a avea autorizație. Este o variantă.

În tabăra cealaltă, a companiilor de utilități, acestea au încetinit mult ritmul lucrărilor de branșare la rețele pentru că avalanșa de solicitări le-a pus în fața a câtorva probleme: capitalul de lucru care să finanțeze aceste investiții, existența pe piață a suficiente companii specializate în astfel de lucrări și, în fine, beneficiarii să realizeze investiția, adică să consume efectiv energie electrică sau gaze naturale și să nu rămână o „infrastructură goală”, nefolosită.

De altfel, pentru firmele de distribuție, toată creșterea cererilor de racordare înseamnă plata unor sume în plus față de planul de investiții asumat anul acesta, bani care nu se știe dacă vor fi recuperați foarte repede întrucât este nevoie ca autoritatea de reglementare – ANRE – să recunoască faptul că aceste cheltuieli se pot recupera din facturile masei largi de consumatori.

Acum, administrația caută soluții pentru remedierea situației și ministrul energiei a format un grup de lucru.

Citește articolul pe rfi.ro