Cum vor fi influențate prețurile produselor electro-IT de scumpirea materiilor prime și a transportului pe apă

Via: Newmoney.ro

Piața produselor electro-IT se apropie vertiginos de patru miliarde de euro. Există însă multe semne de întrebare privind repetarea rezultatelor excepțio­nale din 2020, mai ales că multe produse se vor scumpi din cauza creșterii prețu­rilor la materiile prime și la transportul pe apă.

Când a avut nevoie de o cartelă nouă SD, Liana S. (45 de ani) s-a dus la cel mai apro­piat magazin mare electro-IT din vecină­tatea lo­cuinței sale, situată în vestul Bucu­reștiului. De curiozitate, a verificat și pre­țul computerelor. Cel pe care îl folosește e „nou“ deja de cinci ani, așa că, dacă ofertele sunt bune, de ce nu?

Doar că ofertele nu sunt chiar așa de prie­tenoase. Un laptop precum cel pe care l-a cumpărat în aprilie 2020 pentru școala online a fiicei sale, Alexandra (13 ani), costă acum de aproape două ori mai mult de­cât cel achiziționat atunci la reducere.

Iar o privire mai atentă îi demonstrează că și electrocasnicele sunt ceva mai scumpe, cu 100-200 de lei, decât în primă­vara acestui an.

    ­

    Inevitabil, asta se va simți, mai devreme sau mai târziu, în prețul produselor importate. „Costul transportului este parte com­ponentă din prețurile produsului, taxele se calculează la valoarea ce include costul de transport“, precizează șeful NOD, Andrei Militaru.

    Din acest motiv, între altele, Dragoș Sîrbu este destul de re­zervat privind men­ți­nerea trendului cres­cător al vânzărilor în a doua parte a anului. „Am fost mult mai optimist la începutul anului, după primele șase luni sunt ceva mai moderat. 2021 e mai dificil decât am anticipat“, spune CEO-ul rețelei Flanco.

    El acuză „mult prea multe lucruri incerte care influențează comportamentul de consum“ și în primul rând temerile privind un nou val pandemic. În plus, pre­ci­zează Dragoș Sîrbu, ultimele patru luni din 2020 au fost foarte bune, au determinat recuperarea, în mare parte, a pierderilor generate de lockdown, așa că „va fi dificil ca aceeași perioadă din 2021 să fie peste 2020.

    Ce este clar – va continua explozia în on­line“, consideră Dragoș Sîrbu. „Compa­rativ cu anul trecut va fi dificil să menținem volumele în zona de consumer, pentru că anul trecut a fost total atipic“, confirmă, la rândul său, CEO-ul NOD.

    În schimb, Andrei Militaru se așteaptă la o creștere semni­fi­cativă „în zona de public business, pe fina­lul anului, ce se va menține apoi în urmă­torii cinci ani“. Motivul ar fi că statul va avea, în sfârșit, prin Planul Națio­nal de Re­dresare și Reziliență (PNRR), banii necesari pentru a se moderniza.

    „Ne așteptăm la investiții masive în infrastructura digitală, venite atât pe fondul nevoii de digitalizare a sectorului public, cât și din noile investiții mari, structu­rale, care au o componentă importantă de teh­no­logie: smart city, smart village, cloud, România educată, România verde, securitate fizică și cibernetică, management de infrastructuri mari“, spune Andrei Militaru. El crede că, odată cu investițiile publice, vor crește și cele private în tehnologie: în industrie, turism, servicii, digitalizarea IMM-urilor, dar și agricultură ori comerț cu amănuntul.

    Șeful Flanco se uită în viitorul mai apropiat și se așteaptă ca următoarele vedete ale lanțului de magazine să fie aspiratoarele-robot, automatele de cafea și televizoarele OLED. Deocamdată, în privința volumelor de vânzări, în top rămân telefoanele inteligente, televizoarele și mași­nile de spălat.

    Principalii jucători de pe piață, eMAG și Altex, au declinat invitația NewMoney de a prezenta modul în care se simte pentru ei creșterea vânzărilor electro-IT din ulti­mul an și jumătate.

    Acesta avertizează, în schimb, că modul în care relaționează clienții, mai ales cei mai tineri, cu magazinele le-ar pu­tea lua pe acestea prin surprindere. „Vă dau un exemplu din Franța: clienții unor mari magazine online au creat grupuri pe criterii geografice și se asociază mai mulți la o co­mandă, astfel încât să reducă amprenta de carbon a livrării. Astfel de ten­dințe nu se văd încă la noi, dar vor veni.“

    Români cu gusturi alese

    Indicatorul consumer confidence calculat de GfK la nivel european revine pe un trend crescător, după scăderea istorică din 2020. În Germania, indexul a urcat în iunie de la -6,9 până la -0,3, cel mai ridicat nivel din august 2020 încoace.