De ce nu sunt legile educației în dezbatere publică? (Interviu)

Via: rfi.ro

Este de neînțeles de ce avem pe surse drafturile noilor legi ale educației si de ce nu avem un proiect de lege asumat și pus transparent în dezbatere publica, așa cum a promis Ligia Deca la preluarea mandatului, explică la RFI Raluca Pantazi, de la portalul edupedu.ro.

Pare că noul ministru vrea un transfer de responsabilitate, mai spune Raluca Pantazi.

Pare că noul ministru vrea un transfer de responsabilitate, explică la RFI Raluca Pantazi, redactor-șef la portalul edupedu.ro. Prin această practică, nu vom putea afla ce anume și-a asumat Ligia Deca la capitolul reforme și ce anume va fi modificat în Parlament.

Raluca Pantazi: Nu e normal ce se întâmplă pentru că avem de-a face cu o lege capitală, fundamentală, pentru dezvoltarea societății ăsteia. Legea educației nu e o lege marginală, care are de-a face cu un sector de nișă, care afectează prea puțin viața cetății. Nu, legea educației afectează viața copiilor, viața părinților, viața profesorilor și croiește într-un fel viitorul țării ăsteia. Dacă vrem să avem un viitor ca țară sau nu.

Este de neînțeles de ce avem pe surse noile legi ale educației, drafturile lor, și nu avem un proiect de lege asumat, pus transparent în dezbatere publică, așa cum noul ministru al educației, Ligia Deca, a declarat că va face atunci când a preluat mandatul. De ce avem această modificare de atitudine? Una dintre explicații poate fi jocul politic.

Dar până unde mergi cu jocul politic și cât ești deschis să pierzi sau cât vrei să riști din viitorul țării acesteia atunci când îi inviți să dezbată și să-ți modifice legea pe Sorin Câmpeanu, fost ministru al educației, acuzat de plagiat și care a lăsat fotoliul de ministru al educației în mijlocul unui scandal uriaș de plagiat. Și după ce propriile proiecte de lege ale educației au fost criticate dur de întreaga societate civilă.

Rep: Precedentul ministru a făcut o serie de dezbateri. Toate stăteau sub semnul partidului, toate foarte închise. Au fost și niște dezbateri online. Acum, iată, totul e foarte secret. Asta ce înseamnă? Că la un moment dat s-a pus în discuție și câtă putere are ministrul de fapt, în condițiile în care venea de la Palatul Cotroceni, dar nu avea partidul în spate, nu era clar dacă îl are sau nu.Deci, atitudinea dânsei, cum am putea să o traducem?

R.P.: Ministrul își ia atâta putere cât vrea să își ia. Iar în momentul ăsta pare că Ligia Deca vrea un transfer de responsabilitate, pentru că la final, când vom trage linie, ce vom vedea dacă Ligia Deca merge în continuare cu acest proiect de legi pe care nu îl publică, să vedem toți ce anume a scris dumneaei în pachetul de legi ale educației, astfel încât să putem compara ce au adus politicienii.

Deci, dacă nu vom vedea pachetele de lege ale educației scrise în mandatul Ligiei Deca, așa cum le-a gândit dumneaei ca ministru, plus actorii din educație pe care i-a consultat, atunci dumneaei va putea spune oricând dar legea educației care a ieșit din Guvern nu e a mea, au adus nenumărate modificări politicienii pe care i-am consultat, cine va putea verifica ce-i al dumneaei, ce nu este al dumneaei?

Citește articolul pe rfi.ro