După ce UE a interzis tacâmurile și farfuriile din plastic, un polonez se concentrează pe o nișă exotică: farfuriile comestibile

Via: Newmoney.ro

Acesta nu este vreun scenariu din seria­lul Black Mirror, ci normalitatea pe care Maria și Lukasz Lichtenberg, fondatorii Dent Cafe – un business care se ocupă cu dis­tribuția produselor stomatologice, cu vânzări de aproape 300.000 de euro în 2018 – au adus-o în Cluj-Napoca în urmă cu trei ani. După o experiență pe care cei doi soți au trăit-o pe meleagurile natale, au decis să îi propună o afacere producăto­rului polonez de farfurii biodegradabile din tă­râțe de grâu Biotrem și să devină astfel importatori exclusivi pentru România.

Numai că, între planurile de pe hârtie și realitatea concretă, s-au lovit pe de o parte de scepticismul producătorului polonez, iar pe de altă parte, lipsiți fiind de expe­ri­ență în HoReCa, au început să se descurajeze pe măsură ce testau piața. Până când au realizat că nu se uită acolo unde trebuie. „Prețul unei farfurii din tărâțe este în medie 1 leu plus TVA. În cazul prepara­telor precum mici și cartofi prăjiți este dificil să incluzi costul farfuriei în prețul final al produsului. Dar dacă vinzi mâncare de circa 35 de lei porția, atunci este mult mai ușor să-ți asumi și atitudinea respon­sabilă față de mediu. Ne-am îndreptat că­tre evenimentele de mâncare stra­dală din cadrul festivalurilor pentru că majoritatea vând mâncare premium și pentru că acolo impactul asupra mediului este unul semnificativ“, explică Maria Lichtenberg.

Ce gust are piața

Lansat pe piața româ­nească la finele lui 2017, brandul Biotrem a început să atragă atenția lanțurilor de res­taurante abia din 2018, odată cu vân­ză­rile efective sub umbrela Dent Cafe. „În 2018 am fost spre zero ca profit, pentru că adaosul nostru pentru produs este foarte mic. Mai precis, 20% din prețul produsului îl reprezintă transportul și totuși vrem să păstrăm un preț cât mai accesibil pentru piața românească.“ Lucru pe care și l-au per­mis pentru că se ocupau în continuare de distribuția produselor stomatologice, afacerea cu farfuriile biodegradabile ră­mânând mai degrabă la nivel de hobby.

    Din vânzările de 300.000 de euro pe 2018 ale Dent Cafe, biofarfuriile au însemnat 10%, iar pentru anul în curs, cei doi soți es­­ti­mează o creștere la 60.000 de euro a ve­niturilor generate de acest segment. „În 2019 vom avea o cifră similară de afaceri, totuși Biotrem va însemna 20% din afacere“, spun ei. Farfuriile sunt produse într-o fabrică aflată în orașul polonez Zambrów, printr-un proces inventat în urmă cu 15 ani de antreprenorul polonez Jerzy Wysocki.

    Crocante și rezistente, acestea sunt biodegradabile și se descompun complet în aproximativ 30 de zile. „Se pot servi lichide în ele și țin la temperaturi de peste 170 de grade Celsius, fără să se topească sau să ia foc“, explică Wysocki pentru NewMo­ney. Dintr-o tonă de tărâțe de grâu, Biotrem produce 10.000 de farfurii, la un total anual de aproximativ 15 milioane de farfurii. Iar viitorul arată bine pentru compania polo­neză, în condițiile în care Uniunea Europeană va interzice începând cu 2021 folosirea farfuriilor și a tacâmurilor din plastic.

    În prezent, în lume sunt produse în jur de 167 de milioane de tone de tărâțe de grâu în fiecare an, iar o mare parte din această cantitate este irosită.

Citește articolul pe Newmoney.ro