Examenele de admitere la liceu, soluție normală pentru o descentralizare autentică (expert)

Via: rfi.ro

Consiliul Național al Elevilor, de exemplu, a anunțat deja că se opune cu fermitate examenului de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională.

Temerile lor sunt că decizia s-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și liceului potrivit si elitism excesiv. Pentru Marian Staș, expert în educație, examenele de admitere la licee sunt binevenite.

Iată explicațiile expertului care a făcut parte din grupurile de lucru ale administrației prezidențiale în proiectul România Educată.

M.S: Eu, fără echivoc, susțin acest examen de admitere în licee, de către licee, ca pe o măsură de secol XXI, adică de ceea ce înseamnă, a ceea ce înseamnă descentralizare, subsidiaritate.

Evident că plec de la prezumția de rigoare, integritate și corectitudine a examenelor pentru că altfel, slavă Domnului, sunt suficiente instrumente administrative și penale pentru sancționarea comportamentelor incorecte.

Dar dacă vorbim despre descentralizare autentică este firesc să am în vedere inclusiv admiterea în liceu, iar aici din câte am văzut există și o repartiție de procente pentru examenul de admitere la nivelul liceului sunt alocate maximum 90% dintre locuri, iar 10% pentru alte cerințe, pentru elevi cu cerințe educaționale speciale, etc.

În schimb tema deschisă, și aici avem de văzut ce și cum, este cea legată de relația dintre admiterea în liceu organizată de către liceu și subiecte standardizate și unice la nivel național. Atunci de ce mai vorbesc de examen la nivelul liceului?

E drept că mai sunt date aici 2 probe specifice profilului sau specializării, prin urmare cred că e un fel de soluție, risc termenul, struțo-cămilă, în care sunt amestecate componente de dragul de-a împăca toate părțile care ar putea fi interesate. Dar una peste alta, admiterea organizată de către licee este din punctul meu de vedere un punct pe care-l salut și-l susțin.

Rep: Interesant este că, iată, Consiliul Național al Elevilor reacționează rapid, spune că se opune cu fermitate examenului de admitere la liceu, separat de Evaluarea Națională.

Spun ei s-ar putea concretiza în meditații private, nivel de stres ridicat și dificultate crescută în alegerea filierei și al liceului potrivit, elitism excesiv. Eu aici, din ce spun ei, m-aș concentra pe elitism excesiv și pe concretizarea meditații private…

M.S: Sigur, ne place, nu ne place, vrem, nu vrem, esențele tari au stat, stau și vor sta întotdeauna în flacoane mici. În momentul în care admiterea, așa cum e gândită, e organizată pentru întreaga plajă de licee, tema cu elitismul cade de drept.

Rep: Ce se întâmplă cu liceele tehnologice care deja oricum primeau copii, ca să mă exprim așa „aruncați” de rezultatele de la Evaluarea Națională și erau o mare problemă pentru ele? Ideea este să le desființăm pe toate sau aici cu ele ce se va întâmpla?

M.S: Într-adevăr, aceasta este o temă foarte profundă și care de asemenea are conotații dincolo de examenul propriu-zis. Aici e de lucrat mult la mentalitate și la conștientizarea de către toată lumea și de către toată societatea, și de părinți, și de elevi, și de către profesori, și de către toți că meseria este brățară de aur și că faptul de-a face o meserie sau de-a învăța o meserie nu înseamnă așa persoane sau oameni de rangul al doilea.

Citește articolul pe rfi.ro