„Ferryboat zburător” 100% electric, în teste la Stockholm

Via: rfi.ro

Publicitate

Citiți continuarea

Echipat cu trei aripi (foi) din fibră de carbon plasate sub carenă și alimentat de o baterie cu litiu, acest hidrofoil „este capabil să zboare deasupra apei” după ce a căpătat suficientă viteză, explică Andrea Meschini, care conduce testele de cercetare și dezvoltare pentru ambarcațiunea Candela P-12, de la compania suedeză cu același nume.

Barca își menține stabilitatea în mod automat grație unor senzori care ajustează în mod constant foile.

Levitând deasupra apei, mica navă „consumă cu până la 80% mai puțină energie față de o barcă clasică”, ne-a asigurat conducătorul acesteia în timpul demonstrației din largul coastei arhipelagului Stockholm.

Din moment ce suprimă rezistența la frecare și la valuri a carenei, barca poate atinge viteze mult mai mari decât modelele tradiționale: până la 55 km/h.

În Stockholm, P-12 va deservi o rută foarte aglomerată între centrul orașului și o insulă din vestul arhipelagului. Traversarea ar trebui să dureze 35 de minute, jumătate din timpul necesar pe cale terestră.

Contractul încheiat cu SL – autoritatea de transport în comun a capitalei suedeze – prevede implementarea unui singur model, care va putea transporta până la 30 de pasageri, începând cu luna octombrie.

Transport public fără carbon

„Este incredibil, trăim în viitor”, se minunează domnul Meschini, manevrând barca cu ajutorul unui simplu joystick, pe care îl compară cu un „covor zburător”.

În ciuda valurilor și a vârtejurilor produse de celelalte ambarcațiuni care navighează în proximitate, nimic nu se simte la bordul navetei.

Barca este „mică, rapidă, nu poluează și nu face aproape niciun zgomot”, se laudă căpitanul.

„Misiunea noastră principală a fost întotdeauna să facem transportul maritim eficient, durabil și fără combustibili fosili”, spune domnul Meschini.

Impactul asupra mediului înconjurător al construcției navetei nu este, totuși, nul: extragerea litiului care alimentează bateria navei, este foarte intensivă din punct de vedere al consumului de apă.

Deși tehnologia era deja pregătită de mai mulți ani – Candela produce bărci zburătoare de divertisment – era necesar ca această navă cu gabarit mai mare „să îndeplinească un număr de norme pentru a fi sigură pentru pasageri”, a spus pentru AFP Karin Hallén, responsabil de program la Candela.

Dezvoltând acest tip de model, Candela dorește să cucerească domeniul transportului maritim public fără carbon la nivel internațional.

Potrivit domnului Meschini, acest sector are „destul de mult potențial, deoarece majoritatea marilor orașe ale lumii sunt construite în jurul apei”.

„Totuși, transportul public pe apă nu este suficient de dezvoltat. Dorim să umplem acest gol”.

Transportul maritim este responsabil pentru 3% din emisiile de gaze cu efect de seră la nivel mondial.

În martie, Candela a încheiat o sesiune de strângere de fonduri de aproape 25 de milioane de euro. Grupul francez Beneteau, unul dintre cei mai mari constructori de nave din Europa, este unul dintre noii investitori.

Traducere de Andreea-Liana Șeicărin, după articolul AFP publicat de France24.

Descărcaţi aplicaţia RFI pentru a urmări actualitatea internaţională

Citește articolul pe rfi.ro

Leave a Reply