În 2022, Românii și-au potolit setea cu mai puțină bere decât în alți ani

Via: Newmoney.ro

Chiar dacă terasele au fost pline de clienți încă din primăvară, prețurile în creștere continuă, iar temerile privind facturile din iarnă au temperat pofta de a cheltui. Ro­mânii au fost mai atenți cu banii și, chiar dacă au ieșit în oraș la fel de des ca în alți ani, și-au diminuat consumul, astfel că bo­nul mediu a fost, în general, cam la fel ca în vara trecută.

­

Datele pe toată vara vor fi comunicate abia în luna octombrie, iar berarii țin pumnii strânși să aibă profit după săptămânile dogoritoare din lunile iulie și august. „Si­gur că ne-am dori ca perioada de vârf de sezon să acopere pierderile înregistrate în prima parte a anului. Rămâne să vedem cum vom încheia anul cu totul, în funcție de cum se va așeza sezonul de toamnă“, apreciază directorul Asociației Berarii României.

    „Un context economic extrem de dificil, la care, din păcate, la jumătatea verii s-a adăugat o decizie guvernamentală privind majorarea accizei la bere. Fusese deja in­dexată în ianuarie, conform unui calendar de indexare aflat în vigoare în ultimii cinci ani și care a dat predictibilitate în sector. Decizia neașteptată a Guvernului de a face încă o indexare a creat o presiune supli­men­tară, iar consecințele le vom vedea, inevitabil, în toamnă“, spune Julia Leferman, care sugerează că și berea se va mai scumpi în următoarele săptămâni.

    Creșterile de costuri nu vor putea fi tran­sferate însă integral către consumatori: „Ține și de o anumită elasticitate a pre­țu­lui, nu poate crește la nesfârșit, se core­lează cu puterea de cumpărare a consumatorului“, spune Leferman.

    „Sperăm să supraviețuiască acestor crize suprapuse, dat fiind că acest segment aduce varietate, au mai multă libertate să testeze rețete“, argumentează re­pre­zen­tanta organizației profesionale a berarilor din România.

    Nu e întotdeauna cazul. Adina Mugescu, fondatoarea lanțului de magazine The Beer Institute, specializat în comercializarea berilor artizanale românești, spune că „sunt producători care au fost nevoiți să-și sisteze pentru o perioadă activitatea și sunt câteva branduri care au decis să în­chidă, pentru moment cel puțin“.

    Vara nu a fost profitabilă pentru boutique-ul de bere artizanală, iar antrepre­noa­rea speră ca toamna și încheierea sezo­nu­lui de vacanțe să-i aducă din nou clienții în magazine, chiar dacă nu mai cumpără chiar așa de mult cum o făceau cândva.

    „Sperăm ca lucrurile să se redreseze, numărul de vizitatori a fost în scădere, dar mai ales bonul mediu s-a diminuat. Oamenii nu mai cumpără, așa cum o făceau, câte opt sau zece sticle de bere deodată, se limitează la cel mult cinci-șase“, spune Adina Mugescu.

    La consumul per capita, cehii sunt campioni absoluți, cu peste 180 de litri pe an, urmați de Austria și Polonia. Iar România ocupă, din acest punct de vedere, un neve­rosimil loc patru la nivel mondial, cu peste 95 de litri/an. Nemții beau aparent mai puțin decât noi cu 3 litri: Germania e pe lo­cul cinci în topul consumatorilor, cu 92 de litri/an.

    E drept că raportul se bazează pe cifrele din 2020, iar de atunci, românii au dat pe gât mai puține halbe. Dar la fel s-a întâmplat și în Cehia, și în Germania. Iar cum noul re­censământ arată că sunt mai puțini ro­mâni decât acum câțiva ani, băutorii de bere dintre Carpați amenință serios po­diumul.

    ­

    FOTO: Getty