Investițiile străine în România scad. Consiliul Investitorilor Străini cere implicarea proactivă a autorităților

Via: rfi.ro

Ramona Jurubiță: Dacă ne uităm în mod particular la România observăm că din totalul stocului de investiții străine directe doar 47% au mers pe servicii. Pe când, în țările din jur, în Ungaria 87%, aproape de 90% a fost direcționat către servicii. Cehia are 57%, iarăși e deasupra noastră. Avem aproape jumătate din acest stoc care merge pe servicii. Iar dacă mergem mai departe și desfacem spre ce anume merg aceste servicii, observăm că sectorul cu valoare adăugată, cum îi spunem noi sectorul high tech, are în România doar 5% din aceste investiții. Mergând mai departe cu aceste comparații, observăm că în Ungaria din procentul acela de aproape 90%, mai mult de jumătate merge către sectorul high tech, în Polonia aproape 20%, iar în Cehia 15%.

Reporter: Avem de recuperat în comparație cu aceste state. Din studiul pe care l-ați efectuat și din concluziile lui reiese că ați avea nevoie de colaborarea autorităților, a guvernelor care conduc România. La nivel legislativ și de abordare a relației cu investitorii străini, de ce măsuri ați avea nevoie dumneavoastră, investitorii străini, pentru a investi în afaceri în România? Efectele benefice sunt evidente, investiții și locuri de muncă…

RJ: În primul rând, așa cum spuneam, trebuie să conștientizăm faptl că noi suntem în competiție cu aceste țări din jur pe care le-am studiat. Dacă e să ne referim la activități sau acțiuni concrete pe care autoritățile le pot întreprinde, cred că, în primul rând, ne referim la o abordare extrem de proactivă și eficientă în atragerea acestor investiții. Ca să poți ai o abordare proactivă și eficientă trebuie să ai și un instrument prin care poți să exerciți această abordare eficientă. Acel instrument este o agenție. Noi avem acum o agenție, dar aceasta trebuie regândită din punct de vedere strategic, în așa fel încât să aibă o mult mai mare influență în ceea ce privește atragerea investițiilor străine.

Rep: La ce agenție vă referiți că există deja?

RJ: Agenția pentru Investiții Străine.

Rep: Cum s-ar putea implica această agenție și autoritățile care au putere executivă pentru a putea da un imbold acestor investiții străine de care România are nevoie?

RJ: Foarte concret, trebuie să știm care sunt acele categorii de investiții pe care vrem să le atragem. Nu întâmplător v-am făcut acea descriere la început legat de poziționarea noastră foarte slabă pe sectorul destinat high tech, serviciilor cu valoare adăugată mare în economie. În primul rând trebuie să știm ce vrem să atragem. În al doilea rând trebuie să avem un instrument de atragere a acestor investiții proactiv. Mă feresc să îi spun agenție. Cred că instrumentul stă la latitudinea autorităților de a-l determina. Suntem prezenți pe piețele externe, comunicăm avantajele pe care le avem în țară. E vorba de proactivitate prin aceste instrumente. În al treilea rând, cadrul legislativ din perspectiva atragerii investițiilor străine cred că trebuie regândit în așa fel încât să fie atractiv pentru aceste investiții pe care ni le dorim în țară.

Rep: Studiul la care ne referim menționează că „România trebuie să își valorifice punctele forte care o pot propulsa pe harta investitorilor străini”.

Citește articolul pe rfi.ro