L-a scăpat sau nu CCR pe Isărescu de acuzațiile de „turnător” la Securitate?

Via: rfi.ro

Germina Nagâț: Urmările directe (n.r. ale de ciziei CCR) o să le vedem la instanța de fond unde este dosarul după ce apare și motivarea acestei decizii. Dar putem anticipa deja că probabil cazul va fi închis din moment ce temeiul juridic al reverificării domnului Isărescu l-a constituit tocmai legea atacată și declarată neconstituțională de Curte, Legea 161/2019.

Reporter: CNSAS a găsit dovezi clare? Există dovezi clare în acest moment că domnul Mugur Isărescu, guvernator al Băncii Naționale, a colaborat cu fost Securitate?

GN: În opinia noastră, da. De aceea am și inițiat acțiunea. Noi am propus instanței încadrarea domnului Isărescu în categoria colaboratorilor tocmai pentru că am găsit dovezi.

Rep: Foarte pe scurt, ne puteți da câteva exemple?

GN: Sunt note informative olografe despre colegii și colegele de la Institutul de Economie Mondială. Despre asta vorbim. În opinia CNSAS au un conținut compatibil cu criteriile din definiția colaboratorului. Se denunțau atitudini potrivnice regimului comunist și se încălcau drepturile fundamentale ale omului prin informațiile transmise în scris Securității. Despre asta e vorba în esență. Din punctul nostru de vedere, cercetările s-au terminat în momentul în care am înaintat dosarul instanței. Am prezentat ceea ce am găsit. De fapt, în 2010 am găsit aceste documente. Nu sunt găsite în 2019, nici după schimbarea legii, numai că nu le-am putut folosi. În legea noastră de funcționare, Ordonanța 24/2008, exista articolul 32 care oprea reverificarea unei persoane care ocupă o anumită funcție, listată în lege în articolul 3 în categoria „verificări la cerere”. Legea noastră, prin articolul 32, autoriza instituția să reia verificările doar pentru anumite funcții din stat, cele care sunt ocupate prin procesul electoral, de la președintele țării până la aleși locali, membrii în CNSAS. Sunt numiri politice sau rezultate în urma procesului electoral. Acest articol 32 oprea reverificarea altor funcții și demnități, printre care și funcția de guvernator al Băncii Naționale.

Rep: În 2019 s-au schimbat lucrurile?

GN: S-a schimbat legea. Evident că nu a avut ca țintă o singură persoană. O modificare legislativă nu se face pentru o singură persoană, oricât ar specula unii și alții. Sunt mai multe persoane pe care CNSAS le-a putut reverifica în acest interval de doi ani, din 2019 până în 2020. Sunt mai mulți care vor beneficia de pe urma acestei decizii a Curții Constituționale, nu doar dosarul Isărescu.

Rep: Era una dintre întrebările pe care urma să vi le pun…

GN: Cu siguranță sunt alte procese care vor avea alt parcurs în instanțele de fond. Procesul domnului Isărescu nu a ajuns la fond. Nu s-a judecat pe fond. Probele sunt tot aceleași. Acum, în urma deciziei Curții instanța foarte probabil va decide, bănuim noi, că va considera neîntemeiată acțiunea. Este logic. Sau, în orice caz, va considera neconstituțională legea care a permis acțiunea, Legea 161. Aceasta constă într-o modificare, în anularea acelui articol 32 despre care v-am spus și introducerea unui articol în OUG 24, care a permis reverificarea și valorificarea informațiilor pe care CNSAS le avea de 9 ani. Vreau să subliniez acest lucru.

Citește articolul pe rfi.ro