OMV Petrom anticipează că nu va plăti taxa de solidaritate. Expert: Nu ar fi trebuit să avem această discuție acum!

Via: rfi.ro

Imediat după anunţul OMV, Ministerul Finanţelor a ținut să transmită printr-un comunicat că transpunerea regulamentului în legislaţia naţională vizează întregul sector energetic şi, în speţă, toate companiile care activează în domeniu.

Cum s-a ajuns aici? Explică pentru RFI Otilia Nuțu, specialist în probleme de energie la Expert Forum.

O.N: Lucrul care trebuie menționat aici este faptul că această Ordonanță de Urgență a apărut de astăzi pe mâine, cândva între Crăciun și Anul Nou, că se știa de acel regulament încă din septembrie.

Deci ar fi fost insuficient pentru a vedea dacă se poate introduce o astfel de taxă de solidaritate în România și ar fi trebuit să fie o discuție foarte serioasă, să vedem exact câți bani ar fi urmat să încaseze statul, să vedem cum ar fi urmat să fie afectate companiile, pentru că aici vorbim și despre Petrom și Romgaz.

Și pe de altă parte cred că ar fi trebuit să discutăm foarte serios în ce măsură am putea să vorbim de încă o taxă excepțională în condiția în care în sectorul gazului există acel impozit pe veniturile suplimentare care este deja, mă rog, o suprataxare de tipul celei care era introduse în regulament. Deci toate lucrurile astea ar fi trebuit discutate din timp și transparent și să vedem exact câți bani încasează statul, câți bani ar încasa statul din introducerea acelei taxe, cum ar trebui să se aplice și în ce măsură Petrom ar putea să fie impozitat sau nu după acest criteriu cu 75% din activitatea să fie în domeniul petrolului și gazului.

Rep: În momentul în care compania anticipează că nu se va încadra și Ministerul de Finanțe reacționează printr-un comunicat și dă cumva de înțeles că se încadrează se poate schimba ceva sau doar asistam așa la un ping pong cu o ușoară tentă neserioasă?

O.N: Da, tocmai asta spun, nu ar fi trebuit să avem acest ping pong și dacă s-ar fi discutat timp de 2 luni de zile serios înainte, s-ar fi văzut în ce măsură se putea introduce aceasta taxă de solidaritate sau nu. Și încă o dată, ținând cont că există deja o taxă pe veniturile suplimentare care este aplicabilă încă din 2013.

Pe urmă, mai este un lucru foarte important, acea taxă pe veniturile suplimentare, care a fost introdusă în 2013, avea ca scop înființarea unui fond de solidaritate, de fapt a unui fond special care trebuia să fie folosit tocmai pentru protecția consumatorilor vulnerabili, lucrul ăsta nu s-a întâmplat niciodată până acum.

Veniturile încasate din acele impozite suplimentare se duceau la bugetul general al statului și nu s-a pus niciodată problema să existe o schemă de protecție pentru consumatorii vulnerabili și consumatorii vulnerabili au fost definiți abia acum un an de zile, adică la foarte multă vreme după adoptarea acelei legi. Deci în ce măsură această taxă de solidaritate nu ar avea aceiași soartă? Adică dacă atunci nu am putut să stabilim o schemă de protecție socială de ce am crede că acum am putea face dintr-o nouă taxă de solidaritate acest lucru?

Citește articolul pe rfi.ro