Pârguit în România: Cât de mult se va dezvolta industria pro­ducătorilor locali de legume și fructe în următorii ani

Via: Newmoney.ro

Cât de mult se va dezvolta industria pro­ducătorilor locali de legume și fructe în următorii ani? Sunt reprezentanții mari­lor lanțuri din retail dispuși să le cedeze și mai mult din spațiul destinat vânzării acestor categorii de produse? Răspunsul îl dă piața. Dar și consumatorii.

Dezvoltarea fără precedent a retailului alimentar modern în ultimul deceniu a însemnat și o creștere considerabilă a volumului de produse din import ajunse la raft, inclusiv în cazul legumelor și fructelor. Pentru a-i încuraja pe producătorii locali să inves­tească în producție, marii retaileri au conce­put programe dedicate lor și au încheiat diferite parteneriate cu aceștia. Dar sunt toate acestea de ajuns?

Potrivit datelor celui mai recent studiu dat publicității de compania de cercetare de piață iSense Solutions, pentru 33% dintre români varietatea de legume și fructe ro­mâ­nești este „restrânsă“ în magazine, alternativa fiind „mersul la piață“. Cu alte cuvinte, loc de creștere la raft există.

    ­

    De aici și dezvoltarea unor programe menite să încurajeze producătorii locali. De exemplu, Lidl a încheiat un parteneriat cu Universitatea de Științe Agronomice din Bu­curești, prin care oferă, încă din 2016, sesiuni de consultanță producătorilor locali de legume și fructe, dar și transfer de cunoș­tințe de business și soluții pentru diferite probleme de sezon. Așa a apărut „Cultivat în România, specific românesc“, un proiect de revitalizare a soiurilor românești de legume și fructe.

    „Un alt program prin care ne-am propus să susținem și să promovăm furnizorii locali este platforma de informare #Treci­Pe­Proaspăt, lansată în anul 2019, prin intermediul căreia orice client Lidl poate vedea exact de unde provin fructele și legumele de pe rafturile magazinelor noastre, traseul acestora, precum și cine sunt furnizorii“, mai spun reprezentanții rețelei Lidl.

    Programe similare există și la Kaufland. Un exemplu este colaborarea cu Cooperativa Agricolă Țara Mea, începută în 2015, grație căreia producătorii locali beneficiază de o mai mare predictibilitate a suprafețelor cultivate în raport cu cantitățile de produse ce vor fi livrate, astfel reducându-se mult riscurile la nivelul producției. „În prezent, sub eticheta «Țara Mea», primim produse de la 237 de fermieri și producători înscriși în program și colectăm de la ei peste 9.000 de tone de fructe și legume. Un proiect este și ferma regenerativă «Sol și Suflet», pe care am deschis-o anul trecut, cu o investiție de peste 150.000 de euro, pe modelul de pro­ducție regenerativă“, detaliază Hancaș.

    ­

    Dar câteva demersuri în această direcție au fost făcute în ultimii ani de toți jucătorii din retailul alimentar. Grupul francez Carre­four, bunăoară, a lansat în 2017 Cooperativa Carrefour Vărăști, la 30 de kilometri de Bu­curești, în județul Giurgiu, locul unde, pe o suprafață de aproximativ 60 de hectare, producătorii locali cultivă mii de tone de legume. Prin acest parteneriat, retailerul a pus la dispoziția acestora și o platformă lo­gis­tică ce asigură colectarea, depozitarea, transportul și vânzarea legumelor.

    Un alt exemplu este cel al lanțului Mega Image, care lucrează cu peste 220 de produ­că­tori de legume și fructe, aceștia livrân­du-și produsele în rețeaua de magazine a retailerului olandezo-belgian sub brandul Gusturi Românești, în mai puțin de 24 de ore de la cules.

    Revenind la concluziile studiului de piață al KeysFin, pe termen mediu, analiștii estimează o accentuare a dependenței de importul de alimente în general, și implicit și de legume și fructe. Această estimare pornește de la contextul creșterii prețurilor materiilor prime, al utilităților, dar mai ales de la lipsa unui program național de sprijin bine țintit (infrastructura agricolă, acces la finanțare pentru dezvoltarea și tehnologizarea capacităților de producție, în condițiile în care agricultura nu beneficiază de alocare directă prin Planul Național de Redresare și Reziliență). Cu ajutorul unui astfel de program, managerii din industria locală de legume și fructe pot fi sprijiniți să facă față competiției externe, să reducă dependența economiei locale de produsele din import și să asigure produse sănătoase și de calitate consumatorului român.