Prima emisiune de „obligațiuni verzi” de pe bursa românească, în detaliu

Via: Newmoney.ro

Într-o dimineață ploioasă de început de de­cembrie 2021, frații Dan și Marius Ștefan, fondatorii grupului Autonom, se pregătesc să sune clopoțelul Bursei de Valori Bucu­rești (BVB) cu ocazia listării celei de-a doua tranșe de obligațiuni corporative pe care le-a emis compania lor. Într-un scurt discurs introductiv, Dan Ștefan, cofondator, chiar se amuză pe seama faptului că a primit nenumărate fe­li­citări pentru că a majorat considerabil datoriile Autonom.

Pe 19 noiembrie, compania înființată în urmă cu 15 ani la Piatra Neamț anunța încheierea cu succes a unei emisiuni de obli­gațiuni cu maturitate pe cinci ani în va­loare de 48 de milioane de euro. (Înainte de această dată, compania de leasing ope­ra­țional avea și alte datorii, de 120 de mili­oane de euro.)

Mai mult decât atât, Autonom e privită de investitori cu ochi mai buni decât se în­tâmpla în urmă cu doi ani, când a avut loc precedenta emisiune de obligațiuni, în valoare de 20 de milioane de euro. Concret, dacă atunci randamentul plătit investitorilor (vorbim de aceeași maturitate) era de 4,45% pe an, acum acesta a scăzut la 4,11%. De adăugat și că, la sfârșit de 2019, România se împrumuta cu o do­bân­dă de 0,2%, în vreme ce, doi ani mai târziu, acest cost a crescut la 0,96% – un ni­vel-record pentru Uniunea Europeană. Foarte pe scurt, „investitorii ne văd o companie mai sigură decât acum un an“, întă­rește Marius Ștefan, cofondator, într-un scurt interviu acordat la sfârșitul evenimentului. Și asta încă nu e tot. Emitentul și-a anunțat intenția ca în următorii ani să mai vândă obligațiuni în valoare de alte 200 de mili­oane de euro.

    Ce se va întâmpla cu fondurile recent atrase? Marius Ștefan spune că va cum­păra mașini de aproape toți banii. An de an, necesarul companiei se ridică undeva la 3.000 de autoturisme noi. Dacă luăm în calcul un preț mediu de 20.000 de euro per mașină, asta înseamnă că Autonom are nevoie de 60 de milioane de euro doar pen­tru asta. Până acum, sur­sele tradiționale de finanțare erau contrac­tele de leasing financiar sau creditele bancare. Or, emisiunile de obligațiuni vor înlocui parțial aceste instrumente clasice.

    Forțând lucrurile, Autonom funcțio­nează după principiile unei bănci comerciale. Așa cum aceasta atrage capital de la deponenți și îl plasează cu dobândă prin credite, compania atrage bani de pe bursă și îi plasează prin contracte de închiriere pe termen lung.

    Dacă ne uităm la raportul dintre datorii și profitul operațional, aflăm că acesta va fi de 3,5, respectiv 4, înainte și după sca­dența primei tranșe de obligațiuni, adică în 2024. Pentru standardele generale, dacă acest raport e mai mare de 3-4, investitorii pot fi îngrijorați legat de capacitatea emitentului de a rambursa datoriile. Însă sunt și domenii (leasingul e unul dintre ele) în care limitele nu sunt atât de stricte. În plus, jucători de talie globală, precum Hertz sau Avis, au înregistrat în anii trecuți valori de trei-patru ori mai ridicate pentru acest indicator.

    Întregul mecanism viitor, gândit alături de consultanții financiari Capital Partners (Banca Transilvania) și BRD Société Géné­rale, pare să funcționeze în contextul fre­ne­ziei generale de pe burse. Întrebarea este ce se poate întâmpla în eventualitatea în care muzica se oprește. Pentru asta însă, cei de la Autonom nu sunt singurii care au nevoie de un răspuns.

    Acest articol a apărut în numărul 130 al revistei NewMoney.

    FOTO: Laszlo Raduly