Primele trenuri cu hidrogen din lume, inaugurate în Germania

Via: Newmoney.ro

Germania a inaugurat miercuri prima linie feroviară din lume ce funcţionează în întregime cu hidrogen, o etapă majoră pentru decarbonizarea sectorului feroviar, în pofida provocărilor şi a problemelor de aprovizionare ridicate de această tehnologie inovatoare.

Flota de 14 trenuri, furnizate de grupul francez Alstom în landul Saxonia Inferioară, circulă de acum pe linia de 100 de kilometri care leagă oraşele Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervorde şi Buxtehude, aflat la mică distanţă de Hamburg, informează AFP, citată de Agerpres.

„Suntem foarte mândri că am putut să aducem această tehnologie spre o exploatare comercială, în cadrul unei premiere mondiale”, a declarat miercuri CEO-ul Alstom, Henri Poupart-Lafarge. Concepute în Franţa, în oraşul Tarbes, şi asamblate la Salzgitter, în Germania, trenurile cu hidrogen ale grupului Alstom – denumite Coradia iLint – reprezintă o premieră în acest sector de activitate.

Noua tehnologie este pista privilegiată de autorităţi pentru reducerea emisiilor de CO2 şi pentru înlocuirea locomotivelor diesel, care funcţionează încă pe 20% din rutele feroviare din Germania. Noua flotă, care a costat „93 de milioane de euro”, va evita situaţia în care ar fi generate „4.400 de tone de CO2 în fiecare an”, potrivit LNVG, operatorul regional al reţelei.

    Nu doar trenurile sunt „însetate” de hidrogen. Întregul sector al transporturilor, inclusiv cel rutier şi cel aerian, precum şi industria grea, mai ales siderurgia şi chimia, mizează pe această tehnologie pentru a-şi reduce emisiile de CO2.

    Investiţii colosale în noua tehnologie de transport

    Deşi Germania a anunţat în 2020 un plan ambiţios de 7 miliarde de euro pentru a deveni lider al tehnologiilor cu hidrogen în cel mult un deceniu, infrastructurile necesare lipsesc încă în această ţară – la fel şi în Europa -, fie că este vorba despre producţie, fie despre transport, necesitând totodată investiţii colosale.

    „Din acest motiv, nu ne aşteptăm la o înlocuire de 100% a trenurilor diesel cu trenuri pe bază de hidrogen”, a explicat Alexandre Charpentier. De altfel, hidrogenul nu este neapărat un produs decarbonificat: doar „hidrogenul verde”, fabricat cu ajutorul energiilor regenerabile, este considerat un produs durabil de către experţi.

    Alte metode de fabricaţie există, mult mai curente, însă ele emit gaze cu efect de seră, deoarece sunt concepute pe baza energiilor fosile. O dovadă că această resursă încă lipseşte: linia feroviară din Saxonia Inferioară va trebui, într-o primă etapă, să folosească hidrogenul produs de anumite industrii, precum cea chimică.

    Potrivit institutului francez de cercetare IFP, specializat în chestiuni energetice, hidrogenul „este obţinut în prezent într-un procent de 95% din transformarea energiilor fosile, din care aproape jumătate pe bază de gaze naturale”.

    Or, Uniunea Europeană se confruntă deja cu tensiuni în privinţa aprovizionării sale cu gaze ruseşti pe fondul polemicilor cu Moscova din cauza războiului din Ucraina. „Deciziile politice vor trebui să prioritizeze spre ce sector va merge sau nu va merge producţia de hidrogen”, a estimat Alexandre Charpentier.

    De asemenea, Germania va trebui să cumpere această resursă din străinătate pentru a răspunde nevoilor sale. Berlinul a semnat marţi un acord la Toronto pentru a importa masiv hidrogen regenerabil produs în Canada încă din anul 2025.