Radu Gologan: Orice încercare de a diminua numărul de ore de matematică e un atentat la educația corectă a unei...

Via: rfi.ro

Membrii acesteia au trimis deja o solicitare minsterului educației.

Care sunt argumentele lor? Explică președintele Societatii de Științe Matematice din România, Radu Gologan

Radu Gologan: Opinia generală, nu numai în România, ci în întreaga lume, asupra învățământului matematic este că principala lui calitate, principala lui abilitate, principale lui consecință este crearea unei gândiri corecte pentru cetățeanul de pe mapamond. Orice încercare de a diminua numărul de ore de matematică înseamnă un atentat la educația corectă, logică a unei persoane.

Reporter: În propunerea Ministerului cum se prezentau lucrurile?

RG: În propunerea Ministerului exista o parte de matematică dintr-un examen de trunchi comun pentru științe. Din 50 de întrebări, probabil grilă, o parte de 10 ar fi fost dedicate matematicii. Dar asta înseamnă educație matematică trunchi comun, care înseamnă cam un nivel de clasa a VII-a, clasa a VIII-a. Matematica care te învață să o folosești este matematica care se învață în liceu și este matematica care se folosește ca să fie continuată pentru aplicații practice în universitățile tehnice și cele de știință.

Rep: Spuneți că Franța a avut deja o încercarea dintr-aceasta.

RG: Franța a avut o încercare prin care a redus numărul de ore la matematică, iar în ultimele trei clase nu mai era prevăzută pentru foarte multe filiere obligativitatea, ceea ce a făcut ca foarte puțini copii să se mai prezinte la bacalaureat la matematică. Au fost consecințe dezastruoase pentru învățământul superior. Asta a spus-o ministrul educației din Franța.

Rep: Pe de altă parte există și această realitate în care cei mai mulți copii au probleme la matematică începând cu evaluarea națională.

RG: Problemele la matematică provin de la vârste foarte fragede. Sunt datorate atât părinților, cât și pedagogilor. Acolo trebuie umblat, nu în a scoate matematica din învățământ.

Rep: Tot dumneavoastră, ca societate, spuneți că va fi afectată performanța pentru că altfel nu ai cum din moment ce tot reduci.

RG: Sigur că pentru România pentru care matematica este un lobby de țară și s-a văzut asta atât cu studenții români din universitățile din străinătate, cât și la concursurile internaționale, baza de selecție va fi mult mai mică, interesul pentru matematică va fi mult mai mic. Vor fi șanse mari ca un copil posibil dotat pentru matematică să nu își mai descopere aceste aptitudini.

Rep: Asta în condițiile în care în ultima perioadă tot apăruseră informații prin presă în care se spunea că acei copii care fac performanță, medaliații, provin de la un liceu privat. Să lămurim treburile. Cum stau lucrurile de fapt?

RG: Lucrurile sunt pe jumătate adevărate. Acei copii care fac un liceu privat care este dedicat matematicii și informaticii provin din multe școli generale și licee din țară. Nu sunt produsul lor de la A la Z.

Rep: În aceste condiții credeți că se va ține cont? Propuneri sunt multe. Sunt multe discuții. Unii au o părere.

RG: Din câte știu eu ministrul este foarte deschis la ceea ce înseamnă învățământul matematic.

Rep: O ultimă întrebare, tot pe o discuție foarte aprinsă, legată de examenul de intrare la colegii.

Citește articolul pe rfi.ro