Teniță: Klaus Iohannis ar putea face un efort să trimită legea securității cibernetice la reexaminare

Via: rfi.ro

Cătălin Teniță prezintă hibele din legea securității cibernetice: ”Eu am intervenit pe acest proiect cu o serie de amendamente. Acest proiect avea trei tipuri de probleme, din perspectiva mea. Un set de probleme erau cele legate de mediul privat. Practic, se puneau o serie de obligații pe mediul privat, aproape draconice, cu niște termene foarte-foarte scurte și cu niște sancțiuni foarte-foarte mari. Orice incident de securitate trebuia raportat în 48 de ore de orice companie din țara asta și dacă nu se raporta, puteam vorbi de o amendă de până la 5% din cifra de afaceri la prima abatere și de până la 10% la a doua abatere”.

El precizează că ”al doilea set de probleme era cel legat de modul în care se defineau anumite tipuri de amenințări cibernetice, ca fiind potențiale cauze de declanșare a stării de urgență în România și aici, practic, pe legea asta a stării de urgență se adaugă niște puncte. Din perspectiva mea, aceste puncte vor trebui să fie luate în vedere de CCR, ele sunt foarte generale și foarte vagi. Părerea mea este că ar trebui să fie mult mai clar definite”.

APADOR-CH: Proiectul de lege privind securitatea cibernetică militarizează Internetul

Deputatul spune că ”a treia problemă era cea legată de faptul că se creau niște posibilități ale acestor organe care implementează legea de a solicita o grămadă de informații despre persoane fizice și juridice furnizorilor de servicii digitale. Aceste informații, din perspectiva mea și a multor oameni din societatea civilă sunt excesive, pentru că se referă inclusiv la conținuturi, nu doar la chestii legate de atacuri cibernetice, nu doar volumul atacului asupra sistemelor digitale. Ce am făcut eu este să propun o serie de amendamente și chiar am lucrat cu colegii mei toată ziua de vineri, a fost o zi nebună, astfel încât să mergem luni în comisiile comune de Apărare și IT de la Camera Deputaților, acolo s-au respins în bloc toate amendamentele, dar am reușit măcar să convingem pe partea de necesități ale mediului privat, în comisiile de la Senat, să renunțe la aceste prevederi draconice și am reușit să limităm impactul legii asupra acelor furnizori privați care furnizează servicii publice și de interes public, adică practic, au dispărut cele 99% din companii care nu au nici o tangență cu statul din perspectiva asta, să mărim termenul de raportare de la 48 de ore la cinci zile și să scădem amenzile de la 5% la 1%. Deci chestia asta am rezolvat-o. Mai rămân aceste două puncte legate de situația în care se poate declanșa o stare de urgență, care este aproape neverosimil de neclară și chestiunile legate de modul în care se raportează sau se pot solicita informații, pe partea de raportări cu privire la persoane fizice și juridice și acolo trebuie lucrat”.

”Riscuri foarte mari de neconstituționalitate, în legea securității cibernetice”

E ceva neconstituțional în legea securității cibernetice? ”Eu am atras atenția comisiilor comune de Apărare și de IT de la Senat că cel puțin la articolul 50, dacă nu mă înșel, acela care modifică legea stării de urgență, adaugă la ea, sunt riscuri foarte mari de neconstituționalitate.

Citește articolul pe rfi.ro