20 de ani de Facebook

Via: rfi.ro

Facebook este pe primul loc în topul celor mai populare reţele sociale din întreaga lume din ianuarie 2024, după numărul de utilizatori activi lunar – 3,049 de miliarde.

Patru moduri în care Facebook a schimbat lumea, în cei 20 de ani

1. Facebook a schimbat jocul social media

Înainte de Facebook au existat și alte rețele sociale, precum MySpace, dar platforma lui Mark Zuckerberg a „explodat” instantaneu când a fost lansată, în 2004, demonstrând cât de rapid poate lua amploare o platformă online de acest tip.

În mai puțin de un an, a adunat un milion de utilizatori, iar în patru ani a depășit MySpace, alimentat de inovații precum capacitatea de a „eticheta” oamenii în fotografii. A lua o cameră digitală, într-o ieșire noaptea în oraș, apoi a-ți eticheta prietenii în zeci de imagini a fost un element de bază al vieții adolescenților la finalul anilor ’90.

Până în 2012, Facebook depășise un miliard de utilizatori pe lună și, în afară de o scurtă problemă la sfârșitul anului 2021 – când utilizatorii activi zilnic au scăzut pentru prima dată – platforma a continuat să crească.

Prin extinderea în țări mai puțin conectate și oferind internet gratuit, compania a menținut și a crescut numărul de utilizatori Facebook. La sfârșitul anului 2023, Facebook a raportat că avea 2,11 miliarde de utilizatori zilnic.

Ce-i drept, Facebook este mai puțin popular decât era înainte printre tineri. Cu toate acestea, rămâne cea mai populară rețea socială din lume și a inaugurat o nouă eră a activității sociale online, scrie BBC.

2. Facebook a făcut ca datele noastre personale să fie valoroase… și mai puțin personale

Facebook a demonstrat că strângerea de like-uri și antipatii din partea noastră este extrem de profitabilă. Acum, compania-mamă a Facebook, Meta, este un gigant de publicitate care, alături de Google, ia partea leului din banii de publicitate la nivel mondial.

Meta a raportat venituri de peste 40 de miliarde de dolari pentru ultimul trimestru al anului 2023.

Dar Facebook a arătat și unde poate merge prost colectarea datelor. Meta a fost amendată de mai multe ori pentru gestionarea eronată a datelor cu caracter personal.

Cel mai mediatizat caz a fost scandalul Cambridge Analytica – ce a lucrat pentru campania lui Donald Trump și a deturnat date personale a zeci de milioane de utilizatori – în urma căruia Facebook a trebuit să plătească, după o acțiune în instanță, 725 de milioane de dolari. În 2022, Facebook a plătit UE și o amendă de 265 de milioane de euro pentru că a permis extragerea datelor cu caracter personal de pe site. Și anul trecut, compania a primit o amendă record de 1,2 miliarde de euro de la Comisia irlandeză pentru protecția datelor, pentru transferul datelor utilizatorilor europeni în afara jurisdicției. În prezent, Facebook face apel împotriva amenzii.

3. Facebook a transformat internetul în instrument politic

Oferind publicitate direcționată, Facebook a devenit o platformă majoră pentru campania electorală din întreaga lume. De exemplu, în cele cinci luni care au precedat alegerile prezidențiale din SUA din 2020, echipa lui Donald Trump a cheltuit peste 40 de milioane de dolari pe reclame pe Facebook, potrivit unei analize Statista.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns