De ce America nu a reușit să construiască nici măcar o linie de tren de mare viteză

Via: hotnews.ro

Acum câteva zile s-a petrecut un moment istoric, pentru că în SUA a început construcția primei linii de tren de mare viteză. Statele Unite sunt numărul unu în lume în multe domenii, dar la trenuri foarte rapide stau prost. De ce nu au americanii TGV-uri, deși propuneri au existat? De ce lumea nu prea merge cu trenul în SUA? Cât de diferit este totul față de Europa?

Tren Brightline WestFoto: Boarding1now, Dreamstime.com

SUA a avut trenuri ultra-rapide înaintea altor puteri feroviare

Japonia are trenuri de mare viteză din 1964, iar Franța, din 1981. Spania a construit în 30 de anii 3.000 de km de linii de „alta velocidad”. De China nici nu are rost să vorbim…

În lume există peste 50.000 km de linii feroviare de mare viteză, dintre care peste 40.000 km sunt în China. În aceste condiții este de mirare că SUA, lider în atâtea domenii tehnologice, NU are trenuri de mare viteză și foarte puține dintre trenurile de acolo ating viteze medii de peste 80-90 km/h.

A început construcția primei linii de tren de mare viteză din SUA

Primul tren de mare viteză din SUA ar trebui să circule cel devreme din 2028 între Las Vegas (Nevada) și Rancho Cucamonga (California). Trenurile electrice ar trebui să atingă 300 km/h și să parcurgă distanța în 2 ore și 10 minute. Aceste trenuri de mare viteză NU vor ajunge însă în centrul orașului Los Angeles.

Amtrak Avelia Liberty (foto Patti McConville / Alamy / Alamy / Profimedia)

Sunt propuneri și în Texas și în California, sunt oameni care susțin că aceste trenuri ar putea împuțina mașinile de pe șosele și au fost alocate fonduri măcar pentru a porni proiectele.

Și mai de mirare este situația, dacă ne gândim că SUA are o istorie bogată în domeniul trenurilor de viteză, un exemplu edificator fiind că în 1934 existau trenuri ce puteau atinge 180 km/h. Un tren diesel excepțional de test numit Pioneer Zephyr parcurgea acum 90 de ani fără oprire cei 1.633 km dintre Denver și Chicago în 13 ore și 5 minute, cu o viteză medie de 124 km/h și maximă de 181 km/h.

În secolul XIX, SUA construia sute de kilometri de cale ferată pe an într-un ritm ce nu putea fi egalat, dar acum a rămas în urma altor țări.

La 1893, o super-locomotivă cu aburi, Empire State Express, a atins 180 km/h pe o fâșie întinsă de linie dreaptă, lângă Buffalo.

De exemplu în 1935 trenul Hiawatha făcea șase ore și jumătate pe cei 660 km dintre Chicago și St Paul, cu o medie de aproape 100 km/h și o viteză maximă de 160 km/h.

Distanțe uriașe și oameni ce nu pot trăi fără automobil

Care sunt explicațiile lipsei de TGV-uri americane? Multe și din diverse domenii. Americanii iubesc automobilele, orașele de acolo au fost construite în ideea de a fi loc mult pentru automobile, iar transportul în comun lipsește în multe zone, făcând imposibilă deplasarea fără autoturism personal.

Citește articolul pe hotnews.ro

Lasă un răspuns