Efectul „waterbed” după plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază. Chirițoiu: Retailerii au crescut alte prețuri și câștigă ca înainte

Via: hotnews.ro

​​„Dacă te așezi pe salteaua de apă, ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Este ceea ce în economie se numește ‘waterbed effect’”, a declarat marți Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței. Acesta admite că retailerii au crescut prețurile la alte produse pentru a compensa limitarea adaosului comercial la alimentele de bază, introdusă de Guvernul Ciolacu.

Cumparaturi in supermarketFoto: Radub85 / Dreamstime.com

Chirițoiu: Câștigurile retailerilor se conservă. Sunt avantajați oamenii care cumpără produse de bază

Președintele Consiliului Concurenței a făcut aceste precizări întrebat fiind de jurnaliști dacă a observat creșteri de prețuri la alte produse, poate non-alimentare, în această perioadă în care Guvernul a limitat adaosul comercial la anumite alimente de bază.

„Da, am văzut într-adevăr că în perioada în care scad prețurile la produsele de bază, se văd creșteri la alte produse. Undeva marja comercială, câștigurile retailerilor se conservă. Câștigă mai puțin pe produse de bază și ceva mai mult pe alte produse.Oamenii care cumpăra produse de bază sunt cumva avantajați și cei care cumpără alte tipuri de produse, mai scumpe, plătesc ceva mai mult”, a declarat marți președintele autorității de concurență.

Întrebat la ce produse mai exact a observat Consiliul Concurenței creșteri de prețuri, Chirițoiu a spus că autoritatea s-a uitat „la tot ce vând marii comercianți, deci și la non-food, non-alimentare”.

„Ne-am uitat pe ansamblul pachetului, cum au evoluat marjele. În economie se spune waterbed effect. Dacă te așezi pe salteaua de apă ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Ce vedem este o conservare a marjei, adică retailerii câștigă per ansamblu cât câștigau și înainte. Câștigă ceva mai puțin la produsele mai ieftine și mai mult la celelalte. Pe ansamblu sunt tot pe la 2% marjă netă.”, a declarat acesta.
Chirițoiu: Nu vedem acest comportament ca pe o încălcare a legii concurenței

Întrebat de jurnaliști dacă nu cumva acest comportament poate fi anticoncurențial, similar cu cel al unei înțeleri între companii, Chirițoiu a respins această ipoteză.

„Este un comportament de adaptare la legislație. Nu vedem acest comportament ca pe o încălcare a legii concurenței, ci ca pe o adaptare la condițiile legislației”, a declarat președintele Consiliului Concurenței.
Adaos comercial plafonat la 17 alimente de bază. Ciolacu: În lipsa acestei măsuri, românii ar fi plătit prețuri mai mari cu 20%

Guvernul a decis miercuri, 31 ianuarie, prelungirea cu încă 2 luni limitarea adaosului comercial la 17 alimente de bază. „În lipsa acestei măsuri, românii ar fi plătit pentru alimentele de bază prețuri mai mari cu 20%, în medie. În unele cazuri, prețurile ar fi fost cu mult peste acest nivel, de nesuportat pentru majoritatea românilor”, a declarat premierul Marcel Ciolacu.

Premierul a spus că prelungirea acestui mecanism este necesară în special pentru cei cu venituri mici.

„În paralel, vom construi împreună cu marile lanțuri de magazine, cum am și stabilit, un mecanism predictibil pe termen lung. Vrem să ținem prețurile sub control, iar fermierii, producătorii și procesatorii români să primească răsplata corectă pentru munca lor!”, a mai spus Ciolacu.

Citește articolul pe hotnews.ro

Lasă un răspuns