Franța: Zeci de programe media falsificate cu ajutorul IA pentru a promova escrocherii (France24)

Via: rfi.ro

“Astăzi, Kylian Mbappé ne va vorbi despre sursele sale de venituri suplimentare”: ceea ce pare a fi un interviu cu fotbalistul realizat de Gilles Bouleau, prezentatorul jurnalului de știri de la ora 20.00 de la TF1, este, de fapt, un fals jurnal TV realizat cu ajutorul inteligenței artificiale. Videoclipul a adunat peste 100.000 de vizualizări pe Facebook.

Există zeci de videoclipuri de acest fel, în care sunt afișate siglele France 2, France 3, France 24, TF1, sau chiar BFM Business, dar și ale unor media internaționale.

Contactat de France Inter, postul TF1, care a fost victima acestor reportaje trucate, a transmis că ia măsuri sistematice, inclusiv solicitarea eliminării conținutului, acțiuni legale și demersuri la autoritățile de concurență. Postul BFMTV, de asemenea vizat, a afirmat pentru France Inter că “își rezervă dreptul de a ataca caz cu caz.”

Promovarea jocurilor online

Narațiunile diferă de la un caz la altul. În unele dintre aceste videoclipuri, prezentatorii principali promovează aplicații despre care se pretinde că ar fi dezvoltate de către celebrități. În acest caz, Gilles Bouleau, prezentatorul TF1, pare să prezinte o aplicație care ar fi fost lansată de actorul Omar Sy și care permite “să câștigi între 3.000 și 5.000 de euro pe zi cu ușurință”.

Într-un alt videoclip, prezentatoarea TF1 Anne-Claire Coudray promovează o aplicație care ar fi fost dezvoltată de Stromae.

În alte clipuri, prezentatorii menționează mărturii ale unor oameni obișnuiți care au câștigat sume mari de bani datorită aplicațiilor mobile. Într-un reportaj fals France 24 se spune povestea unei “mame din Marsilia” care a câștigat 80 de milioane de euro datorită aplicației de cazinou MrBeast.

Un alt reportaj fals atribuit France 24, relatează povestea “Mariei din Paris”, care ar fi câștigat 500.000 de euro prin jocuri de noroc online.

Redacția France 24 a reacționat: “Este o înșelătorie evidentă, nu discutăm niciodată despre astfel de subiecte pentru că suntem un post de știri care se ocupă în primul rând de știri internaționale…. Este un fenomen foarte îngrijorător, deoarece capacitățile de inteligență artificială se dezvoltă în permanență și calitatea acestor videoclipuri deepfake se îmbunătățește în fiecare zi. Vigilența noastră este la cel mai înalt nivel pentru a identifica și a semnala conținutul ilegal”.

Scopul acestor fake-uri este de a-i încuraja pe oameni să descarce aplicații de cazino sau de jocuri de noroc online, prezentate ca oferind posibilitatea de a câștiga bani ușor și fără investiții majore.

Inițial publicate pe aplicații de jocuri, aceste videoclipuri publicitare sunt difuzate pe Facebook cel puțin de la sfârșitul anului 2023, dar și pe Instagram sau Messenger.

Imită tot mai bine vocile și imaginile

Adesea, același videoclip este distribuit de mai multe pagini de Facebook.

Victor Baissait, un webdesigner specializat în noile tehnologii care a reperat aceste știri false explică pentru redacția Les Observateurs că aceste conturi pot fi împărțite în două categorii:

”Pe de o parte, sunt pagini care au fost create special pentru a promova o înșelătorie legată de cazino sau jocuri online. Pe de altă parte, există pagini care au fost piratate, în general pagini care nu mai sunt active de ceva timp.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns