O călătorie pe Drumul Vinului, prin Alsacia… (reportaj)

Via: rfi.ro

În satul său din Goxwiller (Rinul de Jos), Raymond Koenig își arată cu mândrie pivnița și uriașele ”foudre” (butoaie gigantice de 10.000 de litri) în care an de de an, din 1899, familia sa își stochează recolta.

Drumul Vinului ,,a fost cu siguranță o idee bună”, spune bărbatul de 84 de ani, care continuă să culeagă struguri și își amintește de crearea traseului turistic în 1953. ,,A fost o noutate care ne-a plăcut foarte mult. Este o imagine a Alsaciei, Drumul Vinului, o imagine turistică care aduce oamenii la noi și pune regiunea pe hartă.”

La crama preluată de fiul său Christophe, un cuplu din Paris s-a oprit pentru vizita anuală la Vins Koenig, de unde pleacă de obicei cu patru sau șase lăzi de vin.

,,Problema cu Ruta Vinului este că este imens de lungă. Trebuie să alegi: în orice sat, sunt 10 viticultori care te îmbie cu degustări”, comentează Jean-Louis Meyer, în vârstă de 69 de ani, în timp ce își lasă jos paharul. ,,Așa că mergem mereu în aceleași locuri.”

Drumul Vinului din Alsacia este unul dintre cele mai vechi din Franța și, de asemenea, unul dintre cele mai aglomerate, după podgoriile din Bordeaux și Champagne. A atras 7,7 milioane de vizitatori în 2022, dintre care 45% au fost străini, dacă luăm în calcul și înnoptările în podgorii.

,,E o atmosferă de familie, suntem primiți așa cum suntem, de oameni foarte drăguți”, spune dl Meyer.

Yoga în podgorii

Drumul pentru mașini a fost dublat cu o rută pentru bicicliști în urmă cu zece ani, în timp ce o formă pietonală urmează să fie inaugurată anul viitor.

,,Este ca o mare doamnă care nu îmbătrânește: este reînnoită în mod constant”, spune Nathalie Kaltenbach, președinta Alsace Destination Tourisme (ADT).

Printre inovații se numără sesiuni de yoga în podgorii, plimbări cu Segway și ateliere de pictură cu vin, toate cu scopul de a-i convinge pe vizitatori să facă din regiunea Vosgi-Rhin o destinație pe termen lung.

Pentru viticultori, vânzarea la cramă ,,are o mulțime de avantaje: nu ai nevoie de un intermediar”, spune Philippe Bouvet, director de marketing al Comitetului interprofesional al vinurilor din Alsacia (Civa). ,,Este o modalitate foarte interesantă de a crește marjele.”

Potrivit acestuia, viticultorii din Alsacia generează aproximativ un sfert din cifra de afaceri din vânzările directe către vizitatori, un raport ,,mult mai mare” decât în restul Franței.

Reversul medaliei: popularitatea Drumului Vinului a creat ,,un fel de atitudine de așteptare” în rândul unor viticultori, care au tendința de ,,a aștepta să vină clientul” la ei, observă el.

”Oamenii credeau că suntem nebuni”

Acesta nu este cu siguranță cazul lui Céline și Yvan Zeyssolff, care și-au transformat ferma din Gertwiller (Rinul de Jos) într-un muzeu imersiv care a devenit o destinație obligatorie pentru vizitatorii de peste Atlantic.

,,Când am început turismul viticol, în urmă cu 25 de ani, oamenii credeau că suntem nebuni”, spune Yvan.

Astăzi, pe moșia sa ajung autobuze pline de turiști americani abia ieșiți din croaziera de pe Rin. Cu căștile pe urechi și cu paharul în mână, aceștia vizitează crama, unde un film care spune povestea familiei este proiectat pe butoaie.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns