Pentru Michelin sursele bio contează mai mult decât reciclarea

Via: rfi.ro

La fabrica sa din Bassens, lângă Bordeaux, unde gigantul produce cauciuc sintetic din derivați de hidrocarburi, Michelin a inaugurat la jumătatea lunii ianuarie un agregat industrial, prezentat ca fiind primul din lume care funcționează cu etanol din surse bio.

Este o adevărată încrengătură de țevi care leagă un mare rezervor galben umplut cu etanol de trei reactoare și de mai multe coloane de distilare și va putea produce 25 de tone de butadienă bio-sursă pe an.

Etanolul provine din deșeuri agricole (porumb, sfeclă) sau din biomasă lemnoasă. Michelin intenționează, de asemenea, să îl obțină în viitor prin captarea CO2 industrial.

La fel ca într-un reactor de cracare petrochimic cu vapori, moleculele de carbon, hidrogen și oxigen din etanol (formula chimică C2H6O) sunt recompuse sub presiune pentru a forma butadienă (C4H6), elementul dorit.

Dotat cu peste 700 de senzori de măsurare, echipamentul este destinat în primul rând să pregătească tranziția la scara Grupului.

Aceasta înseamnă construirea unei uzine capabile să producă 100.000 de tone de butadienă bio-sursă pe an până în 2030.

”Regenerabil sau reciclat”

Obiectivul producătorului de anvelope pentru viitoarea sa ,,anvelopă verde” este ,,să atingă 100% din materiale regenerabile sau reciclate până în 2050”, spune Eric Vinesse, director de cercetare și dezvoltare.

Grupul a aprobat deja o anvelopă fabricată în proporție de 45% din materiale ecologice, care ar trebui să inspire noile sale game începând cu 2025.

Dar revoluția industrială se află încă la început: pentru moment, Michelin atinge doar ,,30%” din obiectivul său pentru anvelopele comercializate, în principal prin utilizarea Hevea brasiliensis (cauciuc natural).

Restul de 70% este alcătuit din aproximativ 200 de molecule, a căror origine sau fabricație trebuie schimbată pentru a le face mai ecologice, prin combinarea chimiei verzi și a economiei circulare.

În cadrul acestei strategii, Grupul a investit, de asemenea, într-un alt proiect în ultimii trei ani, după ce a achiziționat o participație minoritară în Pyrowave, un start-up canadian care utilizează tehnologia cu microunde pentru a recicla chimic polistirenul.

Obiectivul său este de a construi o instalație de reciclare a polistirenului, astfel încât să poată integra materialul reciclat în anvelopele sale, care sunt alcătuite în medie din 11% stiren, componenta de bază a polistirenului, și 14% butadienă.

Dar proiectul, care era așteptat cu nerăbdare de producătorii de recipiente de iaurt și de ambalaje cosmetice, care sunt mari consumatori de polistiren, a fost suspendat.

Proiectul privind stirenul ,,rămâne un proiect esențial pentru noi”, a declarat pentru AFP un responsabil de cercetare, ,,dar contextul pieței polistirenului este complicat în acest moment”.

,,Avem o problemă în asigurarea stocurilor de materii prime”, adică a livrărilor de polistiren pentru reciclare, a explicat aceeași sursă.

Polistirenul, care se reciclează foarte puțin, are o reputație proastă. Producătorul german de mase plastice Knauf a închis anul trecut mai multe unități de producție în Franța.

”Marea trecere”

În general, pentru a crea noi linii de producție de polimeri ,,verzi” fără petrol, Michelin discută cu parteneri precum Lego, producătorii de recipiente de iaurt sau vopsele, a declarat pentru AFP Christophe Moriceau, responsabilul cercetării avansate la Michelin.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns