Piața de mașini second hand din România este una dintre cele mai puțin transparente din Europa (reportaj)

Via: rfi.ro

Potrivit Studiului legat de transparența în ceea ce privește mașinile la mâna a doua din România, un cumpărător plătește și cu 20 % în plus la fiecare mașină second hand care are kilometrajul dat înapoi. Impactul modificării odometrului asupra prețului este mai mic la noi față de alte țări. De pildă, în Marea Britanie sau în Italia, mașinile care au kilometri dați inapoi se vand mai scump si cu 29%, spune Matas Buzalis, expert in automobile, șef de comunicare la platforma carVertical.

“Cele mai comune inșelăciuni cand vine vorba de mașini second hand sunt cele legate de modificarea kilometrajului. Estimăm ca 8% dintre mașinile verificate pe platforma noastra in Romania aveau kilometrii dati inapoi. In general sunt dati inapoi undeva la 85.000 de km. Când vine vorba de masini lovite, aproape 60 % dintre masinile verificate de noi in Romania aveau daune. Valoarea in geleral a fiecarei daune este in jur de 3800 de euro, ceea ce este in partea de jos a Graficului, de exemplu, in germania sau Suedia, daunele se ridica in medie la 10.000 de euro. Când cumparam un automobil second hand trebuie sa luam in considerare ca unele masini pot sa fi fost taxiuri, altele au fost reparate foarte prost, la alte mașini nici nu putem sa verificam cu platforma noastră daca au anumite probleme cu actele , cum ar fi fraude cu TVA -ul sau când oamenii importă mașini din Germaniam din parcul auto si le vând unei alte persoane pretinzând că mașina a fost cumparată direct de la proprietar, ceea ce de asemenea este o inselaciune. De aceea, sunt implicate multe riscuri când cumperi o mașină la mâna a a doua, e foarte important să știi ce faci. Daca nu știi, mai bine intreabă pe cineva care se pricepe, sa te ajute.”

Dupa pandemie, pretul masinilor second hand a crescut. Dacă în 2022 prețul mediu era de 11.200 de euro, în 2023, el a crescut la 12.800 de euro, arată datele Autovit.ro. Adriana Marina de la Tiriac Auto Rulate spune că românii se uită mai mult la brandul mașinii și la dotari, mai puțin la kilometri dați inapoi:

“Românul gândește emoțional atunci când este vorba de achiziționat o mașină. Nu este foarte atent la kilometri, nu e foarte atent la vechimea mașinii. Cred că este mai atent la cum arată, la brand. Sunt foarte sensibil la brandul pe care îl achiziționează, dar față de 2022, eu zic că suntem pe drumul cel bun”

Reporter: Câți bani ar putea costa o mașină care are kilometri dați înapoi când ajungem cu ea acasă? Sau o mașină făcută din bucăți sau daună totală?

Adriana Marina : “În primul rând, cred că siguranța costă. Adică siguranța cumpărătorului, siguranța familiei acestuia… financiar, o mașină făcută din bucăți înseamnă niște bani aruncați. Pentru kilometri dați înapoi, este o fraudă. Adică e greu de crezut că dacă vei vrea să fii la rândul tău un vânzător de bună credință, vei putea să vinzi acea mașină.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns