Reprezentant al comercianților: Avem cam 20% din prețuri crescute de la 1 ianuarie din cauza TVA (Interviu)

Via: rfi.ro

Plecând de la refuzul Carrefour de a mai vinde produse Pepsi în Franța, pentru că acestea sunt prea scumpe, Feliciu Paraschiv, vicepreședinte al Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România, a spus la RFI că ar fi o idee foarte bună ca o astfel de măsura să se aplice și în România, dar ea trebuie aplicată de fiecare retailer în parte. Dacă aceștia se vor asocia și vor încerca să ia o măsura de genul acesta, probabil Consiliul Concurenței va interveni.

Reporter: Ar fi o idee ca și în România să se aplice o măsură similară ca cea din Franța, în care Carrefour a refuzat să mai vândă produsele Pepsi pentru că s-au scumpit prea mult?

Feliciu Paraschiv: Din punctul meu de vedere ar fi o idee bună, dar ea trebuie aplicată de fiecare retailer în parte. În momentul în care retailerii se vor asocia, se vor uni și vor încerca să ia o măsură de genul acesta, probabil Consiliul Concurenței va lua niște măsuri împotriva unui grup de firme care va încerca să facă treaba asta. Probabil că va trebui făcut de fiecare firmă în parte.

Rep: În Franța nu au fost măsuri similare luate de o instituție a statului.

Feliciu Paraschiv: Nu pentru că nici nu au fost mai multe lanțuri asociate. Dacă la noi s-ar asocia marile lanțuri de retail sau noi, Asociația Comercianților Mici și Mijlocii am stabili de comun acord să nu mai listăm un anumit producător sau un anumit produs sau o anumită gamă de produse de la un producător, e posibil să vină Consiliul Concurenței peste noi să spună că avem o înțelegere. Dar când un singur retailer ia măsura asta, atunci Consiliul Concurenței nu poate să mai facă nimic. Noi ne-am uitat un pic la ce s-a întâmplat o dată cu plafonarea, cu OUG 67 și am constatat că la un procesator intră pe poarta fabricii o cisternă cu lapte, care pleacă de la producător cu 2.20 lei sau ceva infim. Laptele intră cu 3,5% grăsime. Iar litrul de lapte normalizat iese cu 6 lei în cutie. A crescut de trei ori prețul. Să zicem că înțelegem. Dar în momentul în care iese altă cutie din același lapte cu 12 lei doar că e brand, atunci nu am mai e de înțeles. Uleiul care era 6 lei probabil a căzut la 5 lei, 5 lei și ceva, dar uleiul care era la 11 lei pe piață doar pentru că avea brand a picat la 6 lei. Asta înseamnă că, de fapt, costul lui era tot de 6 lei, dar era ridicat la 12 lei în mod artificial. În retail noi numim acest fenomen greedflation. Vine de la greedy, de la lăcomie din engleză.

Rep: Știm cu toții că în ultima perioadă au tot crescut prețurile la alimente. Deși inflația a mai scăzut, asta nu înseamnă că prețurile scad. Cam cât de mult s-au scumpit în ultima vreme produsele și ce aveți dumneavoastră de gând să faceți?

Feliciu Paraschiv: Din păcate scumpirile astea au în spate și o explicație.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns