Citiți continuarea
Pentru o tură de 12 ore, ea câștigă aproximativ 6.800 de kyați pe zi (3 euro, la cursul de schimb oficial) care trebuie să fie îndeajuns pentru a-și plăti chiria, mâncarea și hainele.
Cu salariul atât de mic trebuie să își ajute și părinții, care au rămas în vestul țării, unde conflictul dintre juntă și grupurile etnice rebele a devastat economia și a dus la creșterea prețurilor bunurilor esențiale.
Wai Wai (pseudonim, din motive de siguranță – n.r.) și sora ei mănâncă carne doar o dată pe săptămână.
„Reducem cheltuielile cât de mult putem. Chiar dacă vrem să ieșim în oraș, ne controlăm și nu o facem”, explică ea.
Acum câțiva ani, activitatea economică înflorea, cu cereri de comenzi de la Adidas, GAP, H&M sau Zara, datorită politicilor de deschidere către comerțul internațional, care au transformat această țară considerată mult timp autonomă.
Tot mai puține locuri de muncă
Însă lovitura de stat din februarie 2021 a pus capăt acestei evoluții și a slăbit grav economia: inflație accelerată, pene de curent și retrageri de capital.
Într-o fabrică din apropiere, Thin Thin Khine și cele două surori ale sale lucrează 12 ore pe zi pentru a confecționa uniforme, pentru un salariu lunar de 350.000 de kyați (150 de euro), care abia acoperă cheltuielile familiei sale.
„Toate surorile mele muncesc, dar nu mai rămân deloc bani”, declară ea. „Nu avem posibilitatea să ne cumpărăm haine noi, produse cosmetice sau de îngrijire personală.”
Pe măsură ce represiunile se intensifică, companiile străine au început să părăsească țara.
Inditex, proprietarul Zara, a declarat că a încetat subcontractarea în Myanmar (Birmania).
H&M „își încheie treptat activitatea în țară”, a spus un purtător de cuvânt al companiei, fără a indica o dată definitivă.
Citeste siÎn splendidele temple din Bagan, rugăciuni pentru revenirea turiștilor
Alții au ales să rămână, precum Adidas, care a declarat că lucrează în colaborare strânsă cu furnizorii locali. Fabrica în care lucrează Wai Wai operează în numele clienților chinezi și al firmei daneze Bestseller.
Estimările privind profiturile din exporturile industriei confecțiilor variază: de la 3 miliarde de dolari anul trecut, potrivit Ministerului de Comerț, până la 7,6 miliarde de dolari în 2022, conform Camerei Europene de Comerț în Birmania. Europa este principalul client străin pentru îmbrăcămintea birmaneză, reprezentând mai mult de jumătate dintre exporturi.
Vieți care „se destramă”
Dar ocuparea forței de muncă nu a revenit la nivelul dinaintea pandemiei și a loviturii de stat: fabricile angajau 500.000 de lucrători în ianuarie 2022, comparativ cu 700.000 în 2019, potrivit Organizației Internaționale a Muncii.
Angajatorii se confruntă cu dificultăți legate de aprovizionarea cu electricitate și de creșterea costurilor materiilor prime.
În mai, junta a recunoscut că țara era capabilă să producă doar puțin peste jumătate din necesarul zilnic de energie electrică.
Pentru a păstra luminile aprinse și aparatele în funcțiune, companiile se bazează pe generatoare costisitoare, care sunt afectate de lipsa de combustibil cronică din orașul Rangun.
„În situația actuală, investim mai mulți bani și obținem mai puțin profit”, explică Khin Khin Wai, care conduce o mică fabrică de textile.