Și totuși, nu toată lumea pierde din războiul cu Ucraina – cazul porturilor românești

Via: rfi.ro

Potrivit datelor furnizate de autoritățile portuare, traficul maritim în Portul Constanța a crescut anul trecut cu aproape 20%, în timp ce traficul fluvial a crescut cu 40%. Și toate acestea, datorită volumului de mărfuri ucrainene exportate prin porturile românești, care a crescut de peste două ori.

O situație favorizată – dacă se poate spune așa – de blocada porturilor ucrainene de la Marea Neagră. Aceasta a făcut ca România să joace un rol cheie în regiune, pentru a ajuta Ucraina să nu se sufoce din punct de vedere economic și să poată rezista astfel agresiunii Rusiei.

Un rol recunoscut atât de conducătorii de la Kiev cât și la Bruxelles.

Într-o recentă discuție pe care am avut-o la Bruxelles cu un înalt funcționar european implicat direct în problema rutelor de transport pentru Ucraina, acesta se declara impresionat de ceea ce românii au reușit să facă într-un timp foarte scurt.

Chiar dacă – așa cum spunea el – există încă destule piedici cauzate de birocrație și lipsa digitalizării.

Iar eforturile României sunt cu atât mai impresionante cu cât infrastructura sa portuară nu era pregătită pentru o creștere atât de abruptă a traficului. Au fost necesare multe lucrări de urgență, la care Uniunea Europeană a contribuit anul trecut cu aproape 30 de milioane de euro. Anul acesta vor fi finalizate proiecte de peste 40 de milioane de euro, prin Programul Operațional Infrastructură Mare.

De asemenea, la sfârșitul săptămânii trecute, Comisia Europeană a anunțat că a dat undă verde unei scheme românești în valoare de 126 de milioane de euro pentru sprijinirea investițiilor în infrastructura portuară, confruntată cu creșterea fluxului de mărfuri.

Evident, toate aceste investiții din bani europeni și românești vor rămâne, ele nu vor pleca nicăieri după ce războiul se va fi terminat. România își va putea consolida astfel poziția de hub comercial, ajutată și de apartenența la Spațiul Schengen și va putea juca un rol de prim rang în procesul de reconstrucție a Ucrainei. Desigur, toate acestea în condițiile în care Ucraina va rezista agresiunii rusești.

Un blocaj prelungit al Portului Constanța și al altor infrastructuri vitale, pe fondul protestelor din țară – alături de faptul că ar stânjeni afacerile, inclusiv ale transportatorilor – ar putea pune Ucraina într-o mare dificultate. Ar fi un ajutor suplimentar pentru armata rusească, pe lângă cel pe care îl primește acum din partea unor state precum Coreea de Nord sau Iran.

Să sperăm că acest conflict social din România va fi soluționat cât mai curând.

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns