Tabloul general al României ca punct nodal de transport în relația cu Ucraina (interviu)

Via: rfi.ro

Ce s-a schimbat în ultimii 2 ani și ce înseamnă războiul din Ucraina pe piata transporturilor, a explicat la RFI Ion Lixandru, Coordonator al taskului de infrastructură din cadrul Romanian Business Leaders:

“Invazia și tot ceea ce s-a întâmplat în Ucraina în ultimul an și jumătate a schimbat sensul de transport. Până în aprilie 2022, Ucraina era un exportator net de energie electrică, materiale feroase prelucrate și multe alte produse alimentare, dar și multe alte produse brute sau limitat finite. Nu intrăm în industria de armament, unde aveau și ei pozițiile lor pentru zone îndepărtate, nu zona cu tehnologie ridicată. Schimbarea după invazie și zidul care s-a creat între industria sovietică și tot ceea ce se întâmpla în Ucraina, să nu uităm că timp de cincizeci și ceva de ani ele au fost într-o singură uniune și lucrurile îi erau dezvoltate la comanda Moscovei, De această dată, Uniunea Europeană a înțeles că este șansa ei ca, după investițiile uriașe făcute în zona de răsărit, țările satelitare ale Uniunii Sovietice e vorba de Polonia, Țările Baltice, Ungaria, Cehia, Slovacia, România și Balcanii, acum este o mare oportunitate să atragă Ucraina în Uniunea Europeană, pentru că, împreună cu România și Polonia, reprezintă rezerva de hrană a Europei, un lucru extraordinar de important, indiferent la ce ne gândim pe viitor. În al doilea rând, Ucraina are un potențial uriaș datorită resurselor pe care le are ca să se facă investiții europene acolo și să se decupleze de investițiile din spațiul sovietic. În al treilea rând, sfera de influență a Rusiei scade extraordinar de mult în Europa. În al 4-lea rând, Ucraina reprezintă un activ extraordinar de important, un pivot important în Asia, unde s-ar muta frontiera de la Marea Neagră, granița României de Est, a Poloniei, Țărilor Baltice de Sud către estul Ucrainei, ceea ce dă mai mult confort și România s-ar plasa și ea mai aproape de Occident decât de Răsărit. Un lucru foarte important pentru noi.

Reporter :Vedeți România ca pe un hub în domeniul transporturilor? Care ar fi atuurile și care ar fi minusurile aici, la noi în țară? Infrastructura cu siguranță nu ne ajută în acest moment, dar ar fi o perspectivă bună dacă ne gândim la bani europeni. Am putea dezvolta o nouă infrastructură cu fonduri europene, cum ar fi podul de la frontiera de lângă râul Tisa la Sighetu Marmației, că multă marfă ocolește România din cauza infrastructurii precare.

Ion Lixandru: Problema nu este infrastructura, nici pe departe, dar avem într-adevăr o infrastructură de cale ferată care nu este la nivelul cerut acum, dar din punct de vedere al infrastructurii rutiere, ea rezistă, pentru că avem o infrastructură rutieră construită în anii ’60 și ’90 și o altă infrastructură în ultimii 10-15 ani, care nu înseamnă mai mult decât vreo 7- 800 de kilometri de autostradă și încă câteva sute de kilometri de drum expres. Ea rezistă, pentru că altfel economia României n ar fi ajuns la 300 și ceva de miliarde. Să fim rezonabili, în condițiile în care, pentru a construi o infrastructură la nivelul cerințelor, noi nu vrem să o plătim.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns