Taylor Swift sau efectul în economie al muzicii pop

Via: rfi.ro

Desemnarea lui Taylor Swift, de către revista „Time”, în decembrie anul trecut, ca „omul anului 2023” nu a făcut decât să confirme fenomenul artistic, social și economic pe care l-a creat artista americană.

Taylor Swift seamănă cu un alt Swift, Jonathan, care în secolul al XVIII-lea scria un roman devenit celebru și păstrat de-a lungul timpului intitulat „Călătoriile lui Gulliver”. Turneul început anul trecut de Taylor Swift are câteva repere ale unei super-călătorii: se va desfășura pe cinci continente, va avea 146 de concerte, dintre care 68 în America de Nord și va genera doar pe continentul american afaceri în valoare de două miliarde de dolari.

De exemplu, anul trecut, Bloomberg Economics estima că, în total, Taylor Swift, Beyonce, Barbie și Oppenheimer au contribuit în trimestrul al treilea 2023 la creșterea economică americană cu 8,5 miliarde de dolari. Ceea ce i-a făcut pe unii experți să își aducă aminte de fenomenul Beatles, care în anii 60, reușea să echilibreze balanța comercială a Marii Britanii.

Acum, însă, metodele de promovare sunt mult mai sofisticate. Există deja analize care arată că vedeta americană a construit o adevărată școală de marketing.

Spre exemplu, după o poveste legată de despărțiri de case de discuri și impresari, artista a ajuns ca în anul 2019 să își piardă drepturile de autor asupra primelor ei șase albume. Ca urmare, Taylor Swift a decis să reînregistreze toată muzica pe care o pierduse.

Exista totuși întrebarea: vor cumpăra fanii un album pe care îl au deja? Pentru a-i convinge, Swift a apelat la o mică șmecherie de marketing, respectiv a scris pe noile albume „versiunea lui Taylor”, care a fost un fel de sigiliu de autenticitate pentru admiratorii ei. Cert este că în felul acesta cântăreața a reușit să își recapete controlul asupra primelor sale albume și asupra vânzărilor pe care acestea le generează.

Strategia de marketing nu este legată doar de muzică. Ea a creat o linie proprie de produse care includ tricouri, hanorace, bijuterii, accesorii și articole de casă. Totul se întâmplă ca la carte, în sensul că se lansează campanii de pre-vânzare de bilete pentru cei mai fideli fani, se oferă cadouri personalizate sau un conținut special pe platformele online. Totul, pentru a crește gradul de interes și de răspuns pentru produsele marca Taylor Swift.

De asemenea, s-a implicat în cauze sociale, precum apărarea drepturilor artiștilor și a locului femeilor în industria muzicală. Cântăreața s-a angajat să facă donații sociale în fiecare oraș în care va merge în turneu, iar în statul Florida, de exemplu, a plătit pentru a furniza o masă pentru 125.000 de oameni. Totul, pus cap la cap, a dus la construirea unui brand puternic, nu doar artistic, ci și social și economic, pentru că estimările arată că Swift a ajuns la o avere de 740 milioane de dolari.

Pentru a înțelege mai limpede efectul de antrenare pe care turneul muzical al lui Taylor Swift îl are în America și nu numai să spunem că anul trecut după concertul susținut la Philadelphia, Rezerva Federală locală a arătat că turneul a contribuit la stimularea turismului în regiune.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns