Testul Leoni: câți angajați se vor duce să lucreze la 320 de kilometri de casă și câți vor prefera ajutorul...

Via: rfi.ro

Publicitate

Compania germană produce cablaje pentru industria auto, un domeniu nu foarte sofisticat din punctul de vedere al producției și ca atare salariile pentru muncitorii din România sunt mici. Este de remarcat dispersia geografică în mai multe județe din România, când, economic vorbind, companiile încearcă să se comaseze în centre de producție mai puține și mai mari. Cele 10 fabrici ale companiei Leoni, aflate în mai multe județe ale țării, înseamnă un avantaj social, pentru că oferă locuri de muncă în zone diferite ale României.

Închiderea fabricii din Luduș, județul Mureș, nu ar trebui să ne mire prea mult. Industria auto traversează o perioadă de schimbări care vin, în principal, de la trecerea spre mașinile electrice. Totuși, declarațiile oficiale ale companiei Leoni în România par „cusute cu ață albă”. Adică, este cam mult să afirmi că fabrica de la Luduș se închide din cauză că rutele de distribuție sunt afectate (experții afirmă că a fost depășit efectul pandemiei) sau din cauza reducerii subvențiilor europene pentru automobilele electrice.

Ne aflăm, mai degrabă, în fața unei restructurări a activității din România dictată de condițiile pieței. Dar, oprirea producției în județul Mureș este interesantă și din alt punct de vedere. Deocamdată, se înțelege că este vorba despre 200 de angajați care își vor pierde locul de muncă din Luduș. Firma Leoni a precizat că le oferă posibilitatea salariaților să se mute, pentru o perioadă, la fabrica din Arad și apoi peste câteva luni să lucreze la Bistrița, acolo unde Leoni deține o capacitate de producție.

Desigur, Bistrița este mai aproape, geografic, de Luduș decât Aradul și de aceea pentru cei care vor dori să lucreze în continuare la Leoni ar fi mai avantajos. Dar, compania a anunțat că pentru cei care se vor transfera la Arad și apoi la Bistrița va pune la dispoziție transport gratuit, li se va oferi cazare și un bonus salarial. Acordarea acestor beneficii de către companie este logică, dacă ne gândim că piața românească are un deficit de lucrători specializați, iar din acest punct de vedere păstrarea unor angajați calificați, cu experiență, este vitală pentru o firmă industrială.

Va fi interesant de văzut câți salariați vor opta pentru a continua să lucreze la Arad. Va fi un fel de test și pentru mentalitatea angajaților din România. Vorbim de multă vreme despre flexibilizarea pieței muncii, în sensul disponibilității angajaților de a schimba orașul sau chiar județul în care lucrează. De asemenea, au fost derulate mai multe programe naționale prin care se subvenționează companiile care angajează muncitori din zone adiacente cu o rată mare a șomajului.

Desigur, între Luduș și Arad sunt aproximativ 320 de kilometri, adică, unii pot spune că este prea mult. E posibil, opțiunile de a lucra la Arad sunt diferite de la angajat la angajat. Mai aproape ar fi la Bistrița, doar 130 de kilometri față de județul Mureș. Mai trebuie remarcat că în condițiile unei infrastructuri de calitate, distanțele ar putea fi parcurse într-un timp mult mai scurt, ceea ce ar fi un avantaj pentru mobilitatea forței de muncă.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns