Abandonați pe mare: echipaj sirian blocat de doi ani într-un port din Libia (anchetă France24)

Via: rfi.ro

Când East Express a sosit în portul Misrata, Libia, la 18 ianuarie 2022, echipajul a crezut că va descărca încărcătura de zahăr și va pleca. Însă autoritățile portuare au declarat zahărul impropriu pentru consum și au reținut nava.

Acest obstacol juridic a împiedicat ca nava să fie livrată unui comerciant din Libia, obligând compania care o deținea – Mina Shipping Ltd – să o abandoneze, cu unsprezece membri ai echipajului la bord: zece sirieni și un egiptean. Aceștia au rămas blocați acolo timp de doi ani.

East Express este o navă cu o lungime de 97 de metri, care poate transporta peste 5.000 de tone de marfă, benzină și balast.

”Nu avem nici mâncare, nici apă, nici bani”

Ammar al-Sheikha, unul dintre marinarii sirieni blocați la bordul vasului, este acum corespondent Les Observateurs: ,,Pentru mine, abandonul asta înseamnă: cer mâncare, băutură și produse de primă necesitate și nu le primesc nici de la proprietarii nici de la operatorii navei”.

El și ceilalți membri ai echipajului au contactat ITF seafarers, unul dintre sindicatele care ar trebui să îi ajute pe navigatori, dar ei spun că nu au primit niciun răspuns de luni de zile.

Ian Ralby, un expert în drept internațional, explică: ,,Abandonul apare atunci când un proprietar renunță literalmente la drepturile sale asupra ambarcațiunii pe care o deține. Acest lucru poate însemna că echipajul rămâne fără nimeni care să aibă responsabilitatea legală de a se asigura că primește combustibilul, hrana, apa și serviciile de care are nevoie”.

Fără combustibil sau electricitate, viața la bordul navei s-a transformat rapid într-un coșmar.

Ammar al-Sheikha povestește: ,,Am început să rămânem fără bani și fără provizii. Ne-am dat seama că am fost abandonați. Ne-am petrecut cea mai mare parte a timpului dormind sau pe telefoane. Din păcate, aceasta este singura noastră distracție. Vorbim cu familiile și prietenii noștri până la sfârșitul zilei”.

Echipajul nu a fost plătit timp de 12 luni. Membrii săi sunt convinși că rămânerea la bord este singura modalitate de a obține ceea ce li se cuvine. Ammar al-Sheikha susține că firma îi datorează 17.000 de dolari din salariile restante (aproximativ 15.800 de euro).

Când a ajuns în Libia, East Express naviga sub pavilion togolez. Conform bazelor de date deschise, precum Marine Traffic și EQUASIS, aparținea companiei Mina Shipping Ltd, cu sediul în România.

Când redacția France 24 Observateurs a contactat compania, sunând la numărul de telefon indicat pe contractele echipajului, un fost angajat a ridicat telefonul și a răspuns: ,,Mina Shipping este o companie offshore al cărei proprietar a murit cu ani în urmă”.

Potrivit căpitanului de pe East Express, proprietarul companiei este Samir Fahel din Tartous, Siria. Postările de pe Facebook ale membrilor familiei sale indică faptul că acesta a murit în februarie 2023.

O viață anterioară sub un alt nume: Nadalina

Pe Facebook, Samir Fahel a postat în mod regulat fotografii cu ambarcațiuni. Una dintre ele ne-a atras atenția: Nadalina.

Folosind numărul de identificare maritimă al navei Nadalina, IMO 8215754, am descoperit că aceasta era de fapt aceeași navă cu East Express – cea abandonată în Misrata.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns