Achiziții spectaculoase pe piața românească. Va fi mai bine sau mai rău pentru consumatori?

Via: rfi.ro

De asemenea, în sectorul bancar este așteptată și vânzarea OTP Bank de care sunt interesate Raiffeisen Bank și Banca Transilvania. Ce se întâmplă? În principiu, tranzacțiile de acest tip fac parte din business. Pe piața locală au fost anunțate, însă, o serie de achiziții surprinzătoare. Mai întâi, cele din sectorul bancar. În România, sunt autorizate 23 de bănci comerciale la care se adaugă șapte sucursale ale unor instituții de credit străine. Este greu de spus dacă sunt multe sau puține bănci pentru piața locală, ceea ce se poate constata este o diferență de gabarit între primele cinci-șase societăți bancare și restul.

Este destul de clar că avem două categorii de bănci, mari și mici. Profitabilitatea băncilor mari depinde de evoluția economiei, în sensul că o criză economică induce pierderi pentru toate băncile, inclusiv cele mari, în timp ce perioadele de expansiune economică aduc profituri. În schimb, băncile mici se zbat să obțină profit chiar și în anii în care economia în ansamblu performează.

Salturile rapide în clasament se pot face doar prin achiziții. În urmă cu patru ani, s-a declanșat procesul de cumpărare a Băncii Românești de către Eximbank, iar anul acesta au fost anunțate două tranzacții, una care duce Unicredit în top, alta care consolidează poziția Intesa pe piață.

Marea întrebare este: vor aduce tranzacțiile mai multă sau mai puțină concurență pe piața românească? Părerile sunt împărțite. Unii experți cred că o consolidare a pieței bancare este binevenită, că este mai bine pentru mediul concurențial să fie un număr limitat de bănci puternice, pentru că ele se vor lupta pe piață, în folosul consumatorului.

Alți analiști, dimpotrivă, constată o concentrare a pieței și consideră că mediul concurențial va avea de pierdut. Cert este că intensitatea concurenței crește atunci când pe piață acționează un așa-numit jucător rebel, adică o companie care să încalce regulile clasice și să vină cu oferte favorabile pentru clienți.

Un exemplu în acest sens a fost, în anumite perioade, piața de telefonie mobilă. Cea bancară nu a excelat în oferte speciale pentru că băncile acționează într-un mediu reglementat strict, supravegheat de banca centrală și dominat de o piață monetară comună. De aceea, ofertele spectaculoase pentru consumatori au lipsit, apărând, cel mult, în anumite perioade, bănci dispuse să plătească dobânzi mai mari decât piața pentru depozitele clienților. Experiențele de până acum ne arată că o concentrare a pieței bancare nu vine și cu un avantaj pentru consumatori.

În ceea ce privește anunțata tranzacție Mega Image-Profi, aspectele concurențiale sunt și mai complicate. Pe de o parte, pentru că noua rețea va avea cote importante pe piață și mii de magazine. Pe de altă parte, noua companie va avea o forță sporită în negocierile cu producătorii români.

Deocamdată, Consiliul Concurenței nu s-a pronunțat în cazul nici unei tranzacții. Urmează să analizeze în următoarele luni. Indiferent de decizia autorității, consumatorii vor vedea dacă noile tranzacții aduc mai multă sau mai puțină concurență.

Rubrică realizată de Constantin Rudnițchi și prezentată de AD Garage – Rețeaua ta de service-uri auto cu acoperire internațională.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns