Ce este important din oferta Hidroelectrica

Via: rfi.ro

În sfârșit, cineva a avut curajul să accepte listarea pe Bursa de la București a unui pachet de acțiuni la Hidroelectrica. De mai bine de un deceniu, se vorbește despre cotarea la Bursă a unui pachet minoritar de acțiuni la compania producătoare de energie electrică. Sub diverse pretexte, însă, listarea s-a amânat în mod constant din cauza reprezentanților statului. Putem bănui că opoziția statului față de prezența pe Bursă a companiei a venit din două motive: o teamă funciară față de vânzarea chiar și a unui pachet minoritar de acțiuni și refuzul de a cota compania la Bursă, ceea ce presupune creșterea gradului de transparență și implicit scăderea influenței politice asupra managerilor companiei.

Oferta Hidroelectrica arată că statul nu ar trebui să se teamă de vânzarea unui pachet minoritar de acțiuni la companiile pe care le deține în majoritate. Publicul este interesat să cumpere acțiuni la firmele importante din economia românească.

Oferta publică de la Hidroelectrica a arătat capacitatea investițională a persoanelor fizice. Dacă pe tranșa investitorilor instituționali interesul arătat nu reprezintă o surpriză, trebuie remarcat că persoanele fizice au mobilizat rapid, în câteva zile, echivalentul a 1,2 miliarde euro pentru a cumpăra acțiuni la Hidroelectrica.

Fără îndoială, o parte din acești bani au fost retrași din bănci și mutați pe piața de capital. Acest lucru dovedește că dacă se listează o companie care are rezonanță în mintea consumatorilor, aceștia nu vor ezita să cumpere pachetele de acțiuni scoase la vânzare. Este de așteptat ca în cazul unor oferte publice și la alte companii de stat, interesul să fie la fel de mare, dar, bineînțeles, proporțional cu valoarea și notorietatea companiei.

Oferta publică inițială de la Hidroelectrica ne-a oferit și un reper semnificativ pentru valoarea companiei. Înainte de publicarea prospectului de ofertă au fost multe speculații pe marginea valorii companiei Hidroelectrica. Cifrele avansate de analiști, experți ai pieței de capital sau chiar jurnaliști au fost foarte diferite. Au oscilat între 50 și 100 miliarde de lei. Deocamdată, oferta publică a oferit o valoare inițială pentru companie, care este cea mai mică valoare anticipată de specialiști înainte de începerea subscrierilor, respectiv 47 miliarde de lei. Va trebui văzut care va fi valoarea companiei pe care piața de capital o va valida în următoarele luni.

Statul nu a vândut nimic, doar Fondul Proprietatea. Iar oferta a arătat interesul din rândul publicului, suprasubscrierea pe segmentul de retail a făcut ca alocarea acțiunilor să fie de numai o treime din opțiunile investitorilor.

Dar, oferta publică inițială a adus și o serie de controverse. Au fost voci care au reproșat că profiturile de anul trecut ale companiei au fost excepționale, că investițiile au fost amânate sau că managementul poate fi îmbunătățit. Dar, lucrurile sunt mai simple, dacă ne uităm că în prospectul de emisiune sunt 20 de pagini în care se arată riscurile companiei de a nu-și atinge rezultatele financiare potențiale.

Controversele ar putea fi abia la început, pentru că evoluția prețului acțiunilor în primele luni de tranzacționare ar putea să îi dezamăgească pe cei care s-au înghesuit să cumpere acțiuni la oferta publică și au sperat că le vor vinde cu un profit substanțial.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns