Cine câștigă din „războiul prețurilor” dintre Carrefour și Pepsi

Via: rfi.ro

Săptămâna trecută, Carrefour a decis să scoată de pe rafturile magazinelor din Franța un întreg portofoliu de produse Pepsi. Surse din companie au declarat pentru agenția Reuters că măsura se aplică și pentru magazinele Carrefour din Belgia, Spania și Italia. Este un gest fără precedent în ceea ce privește numele mari implicate și pentru impactul asupra pieței și consumatorilor.

Motivul declarat de reprezentanții Carrefour este că negocierile avute cu firma Pepsi nu au dus la niciun rezultat, respectiv producătorul a dorit o creștere a prețurilor pentru anul acesta cu 10%. Un procentaj de neacceptat de către compania franceză din domeniul retailului. Pepsi a comunicat sec, printr-un purtător de cuvânt că negocierile între cele două firme se poartă de mai multe luni și vor continua.

La rândul lui, Michel-Edouard Leclerc, președintele rețelei comerciale care deține cea mai mare cotă de piață în Franța, a declarat în mass-media că este tentat să ia aceeași decizie ca și concurentul Carrefour, adică să renunțe la produsele Pepsi.

Evident, nu îi putem bănui pe șefii marilor rețele de distribuție că ar fi doar niște „buni samariteni” și că se gândesc la cum să scadă rata inflației. Managerii rețelelor comerciale știu cu siguranță că fiecare consumator își dorește prețuri mai mici, dar, vrea să și găsească pe raftul magazinului produsul preferat. De aceea, decizia de a rupe colaborarea cu un producător de talia Pepsi include și o doză de risc pentru comerciant, respectiv acela de a pierde un număr mai mic sau mai mare de clienți.

Contextul în care Carrefour a luat decizia este extrem de tensionat. În această lună, în Franța, au loc negocieri între distribuitori și producători. Legislația franceză cere ca noile contracte să fie finalizate până la sfârșitul acestei luni. Comercianții acuză producătorii că vor să crească prețurile de vânzare cu niveluri între 6% și 10%. Procentaje care pentru hypermarketuri sunt mult prea mari.

Cine are dreptate? Probabil că fiecare parte. Producătorii acuză în continuare valul de inflație, iar comercianții vorbesc despre prețuri mai mici, ceea ce încântă atât urechile consumatorilor, cât și pe cele ale politicienilor dornici să vadă cum scade rata inflației.

Este greu de spus acum cine „va clipi” primul, adică rămâne de văzut cine va ceda primul: Carrefour sau Pepsi? Dar, până să aflăm trebuie să remarcăm că „războiul prețurilor” dintre producători și marile rețele comerciale nu are loc doar în Franța.

La nivel european, de peste un deceniu, lanțul comercial este un subiect dificil. De cele mai multe ori, producătorii sunt mai agresivi. Ei îi acuză pe comercianți că impun condiții contractuale prea dure, că măresc mult prețurile pentru a obține profituri substanțiale sau că aplică o serie de taxe incorecte și nejustificat de mari.

Uniunea Europeană s-a implicat încercând să reglementeze relațiile comerciale veșnic tensionate. A emis directive care vor să lupte cu practicile comerciale incorecte sau care impun transparență în negocierea contractelor.

Rezultatele nu sunt spectaculoase, iar situația din Franța de la începutul acestui an este o dovadă în plus în acest sens. În România, de cele mai multe ori, hypermarketurile sunt puse la „stâlpul inflamiei”.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns