Departe de negru…. Festival de modă în Iran

Via: rfi.ro

Simbol al anilor postrevoluționari din 1979, chadorul negru, obiect de vestimentație feminină popular înainte de Revoluția Islamică, nu a dispărut în totalitate. Dar nu a ocupat decât un loc secundar printre cele aproximativ cincizeci de piese vestimentare prezentate la Festivalul Național al Modei, care a avut loc săptămâna aceasta la Teheran.

Modelele purtau eșarfe pe cap sau rochii lungi cu motive florale, paltoane strânse în talie și pantaloni strâmți.

,,Nu pot purta un văl întunecat pe cap. Trebuie să fie colorat, cu excepția anumitor ocazii, cum ar fi doliul”, spune Fatemeh Fazeli, o studentă de 19 ani care a venit să viziteze expoziția.

Sanaz Sarparasti, croitoreasă în Teheran de 15 ani, mărturisește: ,,Tinerii vor să aibă libertatea de a purta haine după bunul plac”.

Inițial, revoluția islamică din 1979 a impus un cod care le obliga pe femei să își lase doar mâinile și fața descoperite și să își ascundă formele.

Dar, începând cu anii 1990, femeile iraniene au început să se joace cu regulile pentru a se elibera. În special în cartierele șic din orașe.

Chiar și așa, liderii cei mai conservatori sunt inflexibili în apărarea regulilor vestimentare, pe care le consideră un simbol al valorilor ,,revoluționare” care rezistă influenței occidentale.

© ATTA KENARE / AFP

Dezbaterea a revenit în forță, concentrându-se asupra vălului, atunci când o amplă mișcare de protest a zguduit Iranul în urma morții în arest a lui Mahsa Amini, o tânără de 22 de ani arestată pentru că nu a respectat acest cod.

,,Îmbrăcămintea este simbolul cel mai vizibil al oricărei civilizații”, a subliniat ministrul culturii și orientării islamice, Mohammad-Mehdi Esmaïli, în timpul vizitei sale la expoziție. El a subliniat, de asemenea, natura ,,castă” a tradițiilor islamice iraniene.

”Identitate”

”Atunci când creez haine, iau în considerare mai întâi standardele în vigoare, înainte de a mă gândi la frumusețe, creativitate și noutate”, explică Sanaz Sarparasti.

Adaptabilitatea este, de asemenea, cuvântul de ordine al lui Afshin Parsaee, proprietara brandului Raspina, care a fost prezentă la expoziție purtând o tunică lungă de seară verde și gri.

,,Majoritatea clienților noștri au vârste cuprinse între 15 și 35 de ani, așa că oferim haine colorate”, spune el. ,,Dar cum normele în vigoare recomandă culori mai închise pentru hainele purtate în societate, trebuie să facem și noi câteva”.

Purtarea unui voal și a unei tunici lungi și închise la culoare este obligatorie în special pentru femeile care lucrează în administrație.

Afshin Parsaee nu ascunde faptul că se inspiră din tendințele lansate de designerii occidentali, și spune că „funcționează destul de bine până acum”.

Studenta Hadis Hassanlou insistă asupra „adevăratei originalități a modei persane” care a continuat să evolueze de la Imperiul Ahemenid, în urmă cu mai bine de 2.500 de ani, prin monarhia Qajar de la începutul secolului XX.

Tânăra ucenică croitoreasă cultivă această moștenire cu caligrafia, o artă populară în Iran, pe care o aplică pe hainele pe care le creează.

„Combinația de motive antice și contemporane face ca aceste ținute să fie foarte seducătoare”, se bucură studenta Fatemeh Fazeli, în fața unei rochii decorate cu desene inspirate de miniaturi persane.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns