Control ”aprofundat” la Boeing după incidentul de la Alaska Airlines

Via: rfi.ro

FAA a anunțat că investighează modul în care Boeing și subcontractantul său, Spirit AeroSystems, își desfășoară activitățile și producția, după incidentul din 5 ianuarie a.c. când o ușă blocată din carlinga unui avion Boeing 737 MAX 9 al companiei Alaska Airlines s-a desprins în timpul zborului.

În urma acestui incident, FAA a ordonat ca acest model să fie reținut la sol în Statele Unite până la noi ordine. Miercuri seara, s-a anunțat un program extins de întreținere și inspecții pentru a permite reluarea zborurilor, fără a preciza o dată exactă pentru acest lucru.

Acesta este primul incident major care a avut loc în zbor cu un avion Boeing de la accidentele mortale ale 737 MAX 8 în 2018 și 2019 (346 de morți în total), care au dus la o lungă perioadă de suspendare a întregii familii 737 MAX în întreaga lume.

Cu toate acestea, în aprilie 2023, producătorul american de avioane a semnalat defecte la unele piese furnizate de Spirit Aerosystems pentru “partea din spate a fuzelajului” unor 737.

Câteva luni mai târziu, compania a explicat întârzierile în livrarea avioanelor 737 MAX printr-o problemă legată de etanșarea pereților. La finalul lunii decembrie, compania a avertizat cu privire la posibilitatea unui “șurub care se poate desface” în sistemul de control al direcției.

În urma acestei acumulări de probleme, incidentul din 5 ianuarie a determinat Boeing să angajeze un consilier independent.

Amiralul în retragere Kirkland Donald este însărcinat, împreună cu o echipă de experți externi, “să efectueze o evaluare aprofundată a sistemului său de management al calității comerciale”, inclusiv supravegherea furnizorilor săi, a indicat producătorul.

Boeing “nu își poate permite un alt pas greșit”

Companiile aeriene pot bloca o ușă în cazul în care există suficiente ieșiri de urgență în raport cu numărul de locuri din aeronavă. Tocmai această ușă s-a desprins în timpul zborului.

Această modificare a fost făcută la 171 din cele 218 Boeing MAX 9 fabricate până în prezent, precum și la aproximativ 380 din cele 539 de Boeing 737-900ER, ultimul exemplar fiind livrat în 2019.

Analiza internă a Boeing devine cu atât mai importantă cu cât directorul companiei Alaska Airlines a confirmat marți că a identificat “multe” șuruburi care nu au fost fixate corect în ușile din partea frontală a aeronavelor lor 737 MAX 9.

United Airlines, care deține cea mai mare flotă de versiuni reconfigurate (79 de avioane), a semnalat același lucru pe 8 ianuarie. După comunicatul de miercuri seara, FAA a anunțat că se pregătește să permită reluarea serviciului pentru aceste aeronave începând de duminică.

“Nu vom autoriza zborul aeronavelor în care nu avem 100% încredere”, a declarat Dave Calhoun pentru presă, înainte de a se întâlni cu senatorii din Washington, recunoscând gravitatea situației.

Potrivit lui Michel Merluzeau, de la firma specializată AIR, “Boeing are un sistem foarte riguros de control al calității, dar a existat o serie de incidente în ultimul an care ridică semne de întrebare. Este alarmant”.

Expertul a declarat că impactul pandemiei a fost mai mare decât s-a anticipat inițial, cu mulți angajați plecați din companie și o schimbare în distribuția posturilor, care a împiedicat transferul de cunoștințe și pregătirea noilor angajați.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns