După 12 ani de la faliment, Nokia trece prin momente financiare complicate. Se va repeta istoria?

Via: rfi.ro

Reacția companiei a fost rapidă. Conducerea Nokia a anunțat că va tăia 14.000 de locuri de muncă pentru a face economii și pentru a păstra firma pe linia de plutire financiară.

Nokia are deja un rival tradițional. Este vorba despre compania suedeză Ericsson, firmă care s-a grăbit încă din aprilie a.c. să scadă cheltuielile renunțând la 8.500 de locuri de muncă.

Piața echipamentelor telecom este completată de compania chineză Huawei, dar în acest caz lucrurile sunt mai complicate, pentru că produsele telecom ale firmei chineze sunt supuse restricțiilor de vânzare în majoritatea economiilor occidentale, inclusiv Statele Unite ale Americii.

În aceste condiții, firmele europene Ericsson și Nokia au obținut un avantaj evident, care, însă, nu le-a ajutat foarte mult. Cauza scăderii cifrei de afaceri și a profitului la companiile europene a fost încetinirea pieței de echipamente pentru rețele 5G, atât în SUA, cât și în India.

Nici Ericsson nu a avut un trimestru mai bun decât Nokia. În sensul că și indicatorii financiari ai grupului suedez au fost slabi, respectiv cifra de afaceri a scăzut anul acesta cu 10%, până la 68 miliarde de coroane suedeze, adică aproximativ 6 miliarde de euro. În același timp, grupul Ericsson a înregistrat anul aceste o pierdere foarte mare, de 2,6 miliarde de euro.

Cu toate acestea, conducerea Nokia rămâne optimistă, în sensul că se așteaptă să încheie anul cu o evoluție a cifrei de afaceri între -4% și 2% față de anul trecut. Evident, optimismul vine de la posibilul plus pe care ar putea să îl obțină grupul finlandez la capitolul cifră de afaceri.

Șefii ambelor companii, Ericsson și Nokia, nu au ezitat să facă disponibilizări de personal. Chiar dacă speră că în următoarea perioadă piața echipamentelor de telecom își va reveni, reprezentanții firmelor au pus angajați „pe liber” pentru a reduce costurile. Nokia își propune să disponibilizeze 14.000 de angajați, din cei 86.000 la nivelul grupului, ceea ce ar însemna economii de 400 milioane de euro anul viitor și alte 300 milioane de euro în anul 2025.

Nu este prima oară când Nokia trece prin momente dificile. În urmă cu aproape 15 ani, compania finlandeză a suferit un eșec răsunător. În sensul că după un șir de greșeli de management compania s-a aflat aproape de faliment. În anul 2007, unul din două telefoane mobile de pe planetă avea marca Nokia. Brandul finlandez domina o piață a telefoanelor mobile într-un moment în care consumatorii descopereau deliciile folosirii acestor aparate.

Dar, piața era dinamică și plină de noutăți tehnologice. Nokia a greșit pentru că a ignorat sectorul de cercetare-dezvoltare. Astfel, compania finlandeză a pus pe primul loc hardware-ul și nu software-ul. Rezultatul a fost că Nokia a angajat 2.000 de salariați pentru a dezvolta un sistem de operare, în timp ce Google a creat Android-ul cu o echipă de 500 de angajați, de patru ori mai puțin decât firma finlandeză.

Toate acestea și-au spus cuvântul, astfel că în anul 2011 Nokia a ajuns în pragul falimentului. După câțiva ani, compania a renăscut pe o altă piață și cu câteva lecții de business învățate.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns