În Olanda, ”plinul” pentru o mașină electrică în doar 20 de minute!

Via: rfi.ro

,,În Olanda, este foarte bine. Dar când ieși din țară, rețeaua este mult mai slabă”, spune Jeroen Vever, un dezvoltator de software în vârstă de 37 de ani, în timp ce își încarcă mașina.

Cunoscuți mai ales pentru ciclism, olandezii se mândresc cu faptul că sunt ,,campionii mondiali” în materie de puncte de încărcare pentru mașinile electrice, având cea mai densă infrastructură din Uniunea Europeană.

Dar problema congestiei rețelei amenință aspirațiile de a dezvolta încărcarea rapidă, care necesită o putere electrică foarte mare și, prin urmare, o infrastructură grea.

Din cele 145.000 de puncte de încărcare din Olanda – practic o treime din punctele de încărcare ,,publice” din Europa – 6.000 sunt rapide sau ultra-rapide, potrivit cifrelor pentru 2022 ale Observatorului european EAFO. În cifre absolute, acest lucru este excepțional pentru o țară de această dimensiune.

Electroenergizarea autovehiculelor, în plină desfășurare în Europa și în China, este unul dintre pilonii tranziției către o lume fără emisii de dioxid de carbon, un subiect care se află în centrul COP28 (n.t. Conferință a Națiunilor Unite privind schimbările climatice) de la sfârșitul anului. Dar, după cum ilustrează Olanda, vânzarea de mașini electrice va trebui să meargă mână în mână cu modernizarea infrastructurii.

Deși țara își propune ca, până în 2030, să aibă 100% mașini electrice noi, nu vor exista suficiente încărcătoare staționare pentru toate, subliniază compania olandeză Fastned, nu în ultimul rând pentru că nu toți utilizatorii au o sursă privată unde își pot încărca mașina.

,,Va fi necesar să creăm mai multe stații de încărcare rapidă”, a declarat pentru AFP Michiel Langezaal, cofondator al Fastned, care instalează stații de încărcare rapidă de-a lungul autostrăzilor din Europa.

Rețeta olandeză

Deocamdată, dl Langezaal subliniază că există suficiente puncte de încărcare rapidă pentru a satisface cererea, cu 700 de stații în Olanda.

,,Este foarte mult”, subliniază Maarten van Biezen, directorul Asociației de conducere electrică (VER), adăugând că punctele de încărcare rapidă ,,cresc considerabil”.

Auke Hoekstra, cercetător în domeniul mobilității durabile, explică faptul că stațiile de încărcare rapidă compensează lipsa încărcătoarelor ,,lente”, la care mașinile rămân conectate timp de mai multe ore în timp ce șoferii își văd de treabă.

,,De obicei, o conectez acasă seara. Iar a doua zi, mașina este pur și simplu încărcată”, spune Marrit Zylstra, în vârstă de 33 de ani.

,,Este foarte simplu”, a adăugat pentru AFP acest consultant IT, care conduce electric din motive ecologice.

Olanda a beneficiat de tradiția sa politică de consens pentru a-și dezvolta infrastructura, potrivit lui Hoekstra.

Standardele și planurile pe termen lung au fost elaborate împreună cu autoritățile locale, operatorii de rețea și întreprinderile, ceea ce a condus în special la un sistem unic de cartele de încărcare, explică el.

Țara a beneficiat, de asemenea, de absența unui mare producător auto național, care ar fi putut încetini tranziția, subliniază el.

Sfârșitul avantajelor fiscale

De asemenea, Olanda a introdus foarte devreme stimulente și scutiri de taxe.

,,Este un caz de tipul oul și găina: dacă există o infrastructură de reîncărcare suficientă și fiabilă, aceasta îi ajută pe oameni să treacă la o mobilitatea sustenabilă”, subliniază dl Langezaal.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns