Mircea Coșea: Magazinele vor face un artificiu, vor ieftini unele produse și vor scumpi altele

Via: rfi.ro

Mircea Coșea comentează plafonarea adaosului comercial la anumite produse și spune că e posibil ca magazinele să ieftinească într-adevăr anumite sortimente, dar să le scumpească în paralel pe altele, pentru a-și menține profitul: ”Din punct de vedere teoretic, măsura nu este valabilă. Într-o economie de piață (…), motivarea activității este profitul, nu este ordinul dat de un Guvern sau o înțelegere între cei care participă la actul de producție (…). Distribuitorul, care trebuie să-și mențină un profit, pentru că el nu face de dragul domnului Ciolacu, s-au întâlnit ei într-o cameră separată, cum s-a întâmplat cu domnul Ciucă în problema laptelui și au hotărât să dea poporului român un cadou, așa, pe o anumită perioadă, nu. Acolo, distribuitorul nu știu din ce motive admite așa ceva și nu numai el, dar pe tot lanțul de producție până la distribuție, dar își menține profitul. Cum? Mergând pe un artificiu de calcul și anume: nu se ieftinesc produsele, se ieftinesc sortimentele. Ieftinind sortimentele înseamnă că pe alt sortiment poți să adaugi în plus lucruri care să compenseze pierderea. Mai mult decât atât, poți să manevrezi în așa fel încât mărfurile plafonate să apară în raft din ce în ce mai rar, până când dispar sau ca să te motivezi, în funcție de anumite controale, bagi o cantitate mai mică la început, ea se consumă repede și după aia motivezi: domnule, nu mai am, nu mai pot, n-am de unde să iau. Deci apar astfel de elemente care sunt inevitabile și care s-au dezvoltat, studiat, publicat și mă mir că nu s-au citit, în alte țări, în primul rând în Ungaria, care a procedat așa într-o anumită perioadă și a ajuns într-o situație de penurie la anumite produse de bază”.

El crede că și calitatea produsului ar putea să scadă odată cu prețul: ”Al doilea element care trebuie luat în calcul este cel legat de calitate și anume se păstrează prețul, în baza adaosului plafonat, dar calitatea suferă în primul rând cantitativ (…). Sunt foarte multe mărfuri astăzi, dovedit prin anchete, din gama acestor produse, care se vând la gramaj mai mic, cu același preț, deci este furt la adresa consumatorului, furt dovedit și motivat prin faptul că cel care vinde trebuie să-și păstreze într-un fel profitul, el nu poate să-și piardă profitul, pentru că așa vrea Guvernul României”.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns