Vin vremuri dificile pentru producătorii auto europeni. Concurența cu firmele din China se ascute

Via: rfi.ro

China produce și exportă tot mai multe automobile, în timp ce în alte economii creșterea producției auto încetinește. La nivel european, vânzările au scăzut cu 15% față de perioada de dinainte de apariția pandemiei. De asemenea, bateriile electrice rămân în continuare scumpe, ceea ce va împiedica o creștere spectaculoasă a vânzărilor de mașini electrice, în următorii trei până la cinci ani, arată studiul.

După ce în urmă cu câțiva ani, China era al șaselea cel mai mare exportator de mașini, după anul 2020, a reușit să detroneze Japonia de pe primul loc al clasamentului țărilor cu cel mai mare export mondial de automobile. Schimbarea la vârful clasamentului s-a făcut pentru prima oară în primul trimestru al anului 2023.

De asemenea, anul acesta, pe piața chineză mărcile locale de automobile vor fi mai bine vândute decât cele străine ajungând, după câteva decenii bune, la o pondere de 51% din totalul pieței locale și se estimează că în următorii șapte ani se va atinge o cotă de piață de aproximativ 65%. Este un avans care vorbește de la sine despre ofensiva chineză pe piața auto.

Până acum, industria s-a concentrat pe Tesla, de acum încolo, însă, producătorii europeni vor trebui să se pregătească de viitoarea concurență care va veni de la importurile din China, arată studiul realizat de compania specializată Alix Partners.

Totodată, trecerea la mașinile electrice necesită investiții mari, ceea ce face ca multe firme din industria auto și furnizorii lor să aibă costuri în creștere cu împrumuturile. De asemenea, prețurile materiilor prime sunt mai mici față de perioada de dinainte de pandemie, dar cererea tot mai mare care vine din partea Chinei va urca și prețurile.

Compania de consultanță anticipează vremuri dificile pentru producătorii europeni. Blocajele din lanțurile de aprovizionare și penuria de materii de prime sunt de domeniul trecutului, dar aceste probleme au fost înlocuite cu una mai complicată și anume aceea că piața de automobile crește mai lent decât era prognozat.

Pot face ceva producătorii auto și furnizorii din industrie? În cel mai bun caz, ar trebui să se pregătească de concurența mașinilor produse în China, pentru că este de așteptat ca firmele chineze să intre în forță pe piața europeană.

China este pe cale să devină o putere mondială în industria auto, în timp ce europenii se străduiesc să își păstreze cotele pe piețele lor tradiționale. În același timp, creșterile de prețuri ale automobilelor vor fi tot mai dificil de făcut, din cauza concurenței tot mai acerbe, ceea ce va duce la rate ale profitului tot mai mici și mai greu de realizat.

Epoca profiturilor record ale producătorilor europeni s-a încheiat, prognozează autorii studiului. În același timp, obiceiurile de consum se schimbă, iar companiile vor trebui să se adapteze atât la noua situație, cât și la concurența în creștere. Este un val care se va simți tot mai puternic în următorii ani.

Autorii analizei arată că motoarele cu ardere internă și vehiculele electrice vor conviețui mai mult decât se estima în urmă cu câțiva ani. Motivul este că prețul mașinilor electrice și al bateriilor rămân în continuare mai mari decât se așteptau specialiștii.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns