China: Pași mari spre trecerea completă la autobuzele electrice (reportaj)

Via: rfi.ro

În 2017, Shenzhen, o metropolă cu aproape 18 milioane de locuitori, a devenit primul mare oraș din lume care a făcut trecerea completă la autobuzele electrice, marcând un pas semnificativ în direcția transportului public ecologic și a tranziției energetice.

Deși China este cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră din lume și continuă să fie puternic dependentă de cărbune, țara face investiții semnificative în dezvoltarea surselor de energie regenerabilă.

Aflat la granița cu Hong Kong, orașul găzduiește numeroase start-up-uri și a efectuat tranziția majorității taxiurilor la vehicule electrice.

Alte orașe chineze au urmat aceeași cale, obiectivul fiind să aibă un transport curat până în 2025.

Cu o lună înainte de reuniunea internațională COP28, exemplul chinez demonstrează că electrificarea rapidă a transportului public este posibilă, în contrast cu tranziția lentă din țările occidentale.

Autobuzele au un impact mai redus asupra schimbărilor climatice în comparație cu autoturismele și camioanele, dar conform estimărilor Agenției Internaționale a Energiei (AIE), într-un scenariu de neutralitate carbon până în 2050, autobuzele ar putea aduce o potențială reducere cu 5% a emisiilor – fără a lua în considerare beneficiile imediate aduse calității aerului de către autobuzele electrice pentru locuitorii orașelor.

China rămâne o excepție la nivel global. Potrivit datelor din 2021 furnizate de Consiliul Internațional pentru Transport Curat (ICCT), țara deține peste 90% din autobuzele și camioanele electrice din lume.

Ușor de utilizat

“Aceasta nu s-a întâmplat peste noapte”, subliniază Elliot Richards, expert în vehicule electrice.

“Este vorba de ani de planificare și de lucrări de infrastructură masive”, spune el pentru AFP.

Constrângerile bugetare și dificultățile legate de dezvoltarea infrastructurii în orașele mai vechi, inclusiv cerințele semnificative de alimentare cu energie electrică necesare pentru încărcarea bateriilor, limitează capacitatea altor regiuni ale lumii de a reproduce succesul chinez în această privință, potrivit domnului Richards.

Într-o autobază din Shenzhen, șoferul Ou Zhenjian simte “o diferență semnificativă” de când au trecut la transportul electric în totalitate.

Autobuzele sunt “cu adevărat confortabile […] ușor de utilizat, prietenoase cu mediul și nu fac zgomot, ceea ce oferă o experiență minunată de condus”, explică acest angajat entuziast, cu 18 ani de experiență în domeniu.

“Astăzi putem spune că autobuzele noastre electrice au aceeași performanță ca autobuzele diesel”, afirmă directorul adjunct al rețelei de autobuze din Shenzhen, Ethan Ma, recunoscând totuși “problemele” din primele etape ale tranziției.

La performanțe egale, emisiile unui autobuz electric pe întregul său ciclu de viață (inclusiv producția sa și a bateriei) sunt reduse cu 52% în comparație cu cele ale unui autobuz diesel, conform unui studiu realizat de Banca Mondială, axat specific pe autobuzele din Shenzhen.

Această amprentă de carbon ia în considerare faptul că aproximativ jumătate din energia electrică din Shenzhen este produsă prin arderea cărbunelui. În total, autobuzele electrice din această zonă contribuie la reducerea emisiilor cu aproximativ 194.000 de tone de CO2 pe an.

Poluarea a scăzut semnificativ

Autobuzele diesel “emiteau multe gaze de eșapament. Când mergeam pe stradă, puteam simți mirosul și mă simțeam rău. Dar acum nu mai este așa”, spune un tânăr utilizator vizibil impresionat.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns