Plafonarea adaosului comercial: În mod normal nu poate să ducă decât la o scădere a prețului de la raft (Interviu)

Via: rfi.ro

Este vorba despre pâine, lapte, brânzeturi, carne, ouă, făină, mălai, ulei, legume și fructe proaspete. Va fi o scădere care nu va pune presiune pe producătorii români, dă asigurări Marcel Ciolacu. Măsura ar urma să ducă într-adevăr la o scădere a prețurilor, estimează și Sorin Minea, președintele Romalimenta.

Sorin Minea: Propunerea Guvernului și ordonanța care va apărea va vorbi despre plafonarea adaosului comercial. În ceea ce privește procesarea și producția, care sunt lucrative, adaosul comercial va fi foarte clar definit ca fiind marja de profit.

Costurile directe și indirecte, toate costurile aferente producției vor fi cuprinse. Iar în vânzarea către retail, adaosul comercial, marja de profit acceptată, nu va mai fi așa de mare. Va fi limitată la un procent care mie mi s-a părut super civilizat. Aștept să apară ordonanța. Iar la nivel de retail același procent va fi adaosul lor comercial.

Practic, nu va scădea nimic în producție și în procesare. Prețurile și costurile vor rămâne aceleași. Prețul de vânzare va rămâne același. Doar se va limita profitul și adaosul comercial de la retail la o anumită sumă, care, din punctul meu de vedere, este o sumă generoasă.

Reporter: Cu ce efecte concrete va fi măsura asta în piață?

SM: Efectul va fi la raft. Nu știu, nu sunt așa de deștept încât să pot face calculul. Dar, în clipa în care limitezi adaosul comercial, înseamnă că și prețul va fi un preț limitat.

Dacă adaosul comercial practicat era mai mare și se pare că era mai mare zdravăn, prețul va scădea exact cu același procent. În procesare și în producție sau cel puțin în procesare, marja despre care se vorbește este generoasă, din punctul meu de vedere. Dacă cineva în producție sau în altă parte câștiga 100%, va pierde. Dar va pierde din profitul lui, nu din altceva.

Nu va fi atinsă nici producția, nici procesarea de această lege. Mai mult, din ceea ce știu, cele două facilități pe care le aveau rețelele de retail, anume discount-ul de 20% și marketingul de 5%, vor fi abrogate pe o perioadă de șase luni, perioada de aplicare a ordonanței de urgență. Este, iarăși, un avantaj pentru procesare și producție.

Rep: Pe piață se va simți pentru cumpărător?

SM: În mod normal se va simți pentru că se reglează un anumit punct, mai ales la nivelul retail-ului. Care sunt diferențele între ce se practica la ora actuală și ce se va practica, mi-e imposibil să știu. Nu cred că există două rețele, iar câteodată nu există două magazine, care să aibă același adaos comercial. Așa că la unii se va vedea mai mult, la alții se va vedea mai puțin.

Acest sistem mai are un avantaj. Prinde absolut orice. S-a discutat și eu am ridicat problema despre ce se întâmplă cu marfa venită din restul comunității, care va avea alte condiții. Nu, din moment ce ai adaosul comercial la raft, orice marfă va intra sub aceeași legislație. Dacă ați văzut, se bagă și legumele și fructele. Ori, alea vin în mare majoritate din import.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns