RCA-ul pentru transportatori nu poate fi redus, daunele în România, mai mari decât în alte țări (interviu)

Via: rfi.ro

Ministerul Transporturilor a transmis că acordă o importanţă foarte mare problemelor din domeniu si va sprijini demersurile partenerilor sociali care ţin de competenţa ASF, MAI, Autoritatea Vamală Română şi Ministerul Finanţelor (tarifele RCA pentru camioane, indemnizaţia de hrană şi cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, intre altele).

Este greu de crezut că asigurările RCA pentru vehiculele grele s-ar putea ieftini, având în vedere că România este pe primul loc la daune în Europa iar unul din 5 tiruri este implicat anual intr-un accident de circulatie, spune la RFI Sergiu Costache, realizator al emisiunii “Ora de risc”.

“Zilele acestea m-am uitat pe cifre și am văzut că tariful de referință pentru transportatori în ultimii doi ani a crescut cu 15%. Deci nu ar fi o creștere atât de mare încât să merite să se iasă în stradă pentru prețurile cea. Mai mult de atât, din aprilie anul trecut, tocmai pentru a preveni astfel de nemulțumiri din partea consumatorilor, nu numai a transportatorilor, prețul polițelor RCA a fost plafonat pe 11 aprilie anul trecut, la nivelul de 28 februarie, deci de atunci nu au mai crescut prețurile. În ultimii doi ani au crescut prețurile cu 15%, iar din februarie 2023 nu au mai crescut. Și atunci mi e greu să cred că ăsta este principalul motiv al al protestului transportatorilor. În afară de asta, mai e un aspect: prețul RCA ului este stabilit în funcție de daune, iar România este pe primul loc la daune, în Europa: 6 mașini din 100 în fiecare an facut accident. Aici o situație foarte interesantă în ceea ce privește transportul rutier. Ne apropiem de 20%, adică o mașină din cinci face accident în fiecare an, iar în momentul în care un o mașină de mare tonaj, un TIR are un accident, daunele produse sunt foarte mari. Este normal ca și prețul să aibă o altă valoare decât la un consumator obișnuit, la un proprietar obișnuit de mașină, la un autoturism, să zicem”.

Reporter: Totuși, transportatorii susțin că tarifele RCA sunt mai scumpe în România pentru vehicule de mare tonaj decât în alte țări din Uniunea Europeană.

Sergiu Costache: “I-aș contrazice. Este doar o declarație a lor și ca argument, există țări în care s-ar putea să fie, ar fi mai mare, țări în care ar fi mai mic acest tarif este strict legat de daunalitate. La noi, dacă daunalitatea e mare, ea se reflectă în preț. Nu are legătură cu puterea de cumpărare, pentru că reparația unei mașini se face. Deci un camion costă la fel de mult. În România și în Germania. Reparația se face cu piese care costă la fel de mult în România ca și în Germania și manopera la noi este mai scumpă. Cu alte cuvinte, totul mă duce către ideea că daunele sunt mai mari, mai scumpe și mai dese în România decât în alte părți. Exemplu: dauna medie este 8.000 de lei, în timp ce dauna medie la un camion la mijloace din acestea de transport se apropie de 20.000 de lei.

Citește articolul pe rfi.ro

Lasă un răspuns